Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: NASA

Már most nagyobb az déli ózonlyuk az Antarktisznál, és még nő az idén

A legnagyobbak egynegyedében lehet majd a maximuma, legalábbis 1979 óta, amióta mérik.

Az ózonlyukkal kapcsolatos vizsgálatok és feljegyzések 1979-ben kezdődtek. Azóta megfigyelhető volt, hogy minden évben szeptember elején a déli féltekén az ózonlyuk mérete elkezd növekedni, valamint kimélyülni, és szeptember közepe és október közepe között éri el maximumát. Az idei évben is a szokásos módon kezdett el növekedni az ózonlyuk mérete, de az elmúlt két hétben szokatlanul nagyra nőtt, már az Antarktisznál is nagyobb – írja az Időkép.

Az 1979 óta feljegyzett ózonlyukak 75 százaléka kisebb, mint az idén várható. Ugyanakkor 2019-ben az átlagosnál kisebb volt a lyuk mérete, ez is azt mutatja, hogy szezononként más és más méretűre nő az ózonlyuk.

Általában decemberre viszont összezárul az ózonlyuk.

A légköri ózon megvédi a földi életet a sejteket károsító ultraibolya sugaraktól, melyek a Napból érkeznek – emlékeztet a portál. Az 1980-es évek második felében betiltották azokat az anyagokat, gázokat, vegyszereket, melyek pusztították az ózonréteget. A kutatók feltételezése szerint 2050-re akár be is záródhatna az ózonlyuk.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×