0
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Gyöngy méri a vércukorszintet

A vércukorszint változásait méri az egerek fülébe, a bőr alá ültetett apró fluoreszkáló gyöngy - a japán kutatók által kifejlesztett miniatűr eszköz a tudósok reményei szerint idővel a humán gyógyászatban kiválthatja az invazív mérési technikákat.

A Tokiói Egyetem kutatói, akik az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) legújabb számában publikálták az eszközről szóló tanulmányukat, kiemelik: a gyöngy kisebb, mint az injekciós tű belső átmérője. Ennek köszönhetően az eszköz kis beavatkozással beültethető, s gyorsan reagál a vércukorszint ingadozásaira.

Az eljárás csupán minimálisan invazív, erről tanúskodik, hogy a kutatók nem észleltek magatartásbeli változásokat az egereknél, miután a fülükbe beültették az eszközt.

A kísérletek során a tudósok azt tapasztalták, hogy a gyöngy jelzései tükrözték a vércukorszint ingadozásait, amelyeket párhuzamosan vérvétellel ellenőriztek.

"Mivel a fluoreszkáló gyöngynek nincs szüksége energiaforrásra, a minimálisan invazív eljárás alkalmazható lenne glükóz-érzékelőként olyan betegeknél, akiknek folyamatosan kell mérni a vércukorszintjét" - hangsúlyozták a kutatók.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint bolygónkon több mint 220 millió ember szenved cukorbajban. E betegségben, 2005-ben 1,1 millió ember hunyt el, s 2030-ra a diabéteszes halálozás megduplázódhat. A diabéteszes betegek jelenleg akár naponta több alkalommal is kénytelenek vérvétellel ellenőrizni vércukorszintjüket.

Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

A havonta megjelenő, elemzésekre, illetve háttérjelentésekre összpontosító népszerű Cicero című magazin azt állította, hogy az atomerőművek egy évvel ezelőtti végleges leállításáról született döntés meghozatala előtt kulcsfontosságú szakértői információkat hallgattak el az atomenergia alkalmazásának legfőbb ellenzője, a zöldpárti gazdasági miniszter előtt.