2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Felgyorsulhat a madárinfluenza elleni gyógyszer fejlesztése

Tudósok két csoportja is olyan területet azonosított a madárinfluenza H5N1-es altípusának vírusaiban, amelyek a vírus reprodukálásáért felelősek. Bíznak abban, hogy a felfedezés felgyorsíthatja az új gyógyszerek kifejlesztését.

A Nature című tudományos folyóiratban megjelent két különálló tanulmányban a francia és a kínai tudósok arról írtak, hogy az azonosított területek rendkívül fontosak lehetnek az új gyógyszerek kifejlesztésénél.

A kínai csapat egyik tagja elmondta, hogy három fehérjét kutatva megállapították: a vizsgált proteinek felelősek az emberi sejtekhez való kapcsolódásért és a vírus reprodukálásáért. "A terület az új gyógyszerek igazán fontos célpontja lehet" - mondta a kínai tudományos akadémia biofizikai intézetének munkatársa.

Félő, hogy amennyiben mutálódik, a madárinfluenza H5N1-es altípusa milliókkal végezhetne egy járvány során. Jelenleg két nagy gyógyszergyártó cég állít elő olyan gyógyszert, amely a szakértők reményei szerint használható lehet a H5N1-es altípus elleni küzdelemben.

Az egyes növekvően gyógyszer-rezisztens törzsekről szóló beszámolók azonban arra ösztönzik a tudósokat, hogy újabb gyógyszereket fejlesszenek. "Az influenzavírusok nagyon gyakran mutálódnak, a megbetegedés minden változatára más gyógyszer kell. A mi munkánk nagy teret biztosít az új szerek fejlesztéséhez" - nyilatkozta a kínai szakember.

A Stephen Cusack vezette, grenoble-i székhelyű francia tudóscsapat vezetője elmondta: felfedezésük segíthet a blokkoló szerek, mint az új influenzaellenes gyógyszerek kifejlesztésében.

2003 óta a vírus 15 országban 404 embert fertőzött meg, 254 beteggel végzett. A madárinfluenza miatt Ázsiában, a Közel-Keleten, Európában, és Afrikában - összesen 61 országban - több mint 300 millió szárnyast ölt meg, amelyek vagy a betegségben pusztultak el, vagy a fertőzés miatt meg kellett semmisíteni őket.

2024.05.06. hétfő, 18:00