2024. május 14. kedd Bonifác

Csak egy "nagyra nőtt csirke" volt a T. rex

Bár félelmetes volt a kinézete, a Tyrannosaurus rex nem volt több mint egy "nagyra nőtt csirke" - állítják amerikai kutatók, akik a fosszíliákban talált fehérje elemzésével újabb bizonyítékot találtak arra, hogy a dinoszauruszokból fejlődtek ki a madarak.

A csontszerkezet hasonlósága és a dinoszaurusz fosszíliákon felfedezett tollszerű maradványok miatt korábban is feltételezték a kapcsolatot, a tudósok azonban csak most találták meg az első molekuláris kapcsolatot az őslények és a madarak között.

A kutatók a T. rex csontjában megőrződött kollagén aminosav-tartalmát vizsgálták tömeg-spektrométerrel, majd az eredményt összehasonlították a csirkék és a struccok molekuláris profiljával - és azt találták, hogy jelentős a hasonlóság.

A következő lépésben azt próbálják majd kideríteni, hogy melyik madárfaj az ősi ragadozó legközelebbi rokona.

"Megállapítottuk, hogy a T. rex közelebbi rokona a csirkének és a struccnak, mint bármely más állatnak, amelyet vizsgáltunk. Azt is bebizonyítottuk, hogy közelebb áll a madarakhoz, mint a mai hüllőkhöz. A T. rex nem több mint egy nagyra nőtt csirke? Lehetséges" - fogalmazott John Asara, a bostoni American Beth Israel Deaconess Medical School munkatársa.

A kutatók a 68 millió éves T. rex és a félmillió évvel ezelőtti masztodon maradványok vizsgálatának eredményéről a Science című lapban számoltak be - ez a két legrégebbi, épségben megőrződött állati fehérje.

A kutatók azt remélik, hogy új lapot nyitottak, amelynek segítségével pontosabban rajzolható majd fel az állatfajok családfája.

Bajban a Gazprom: Kína mégsem Európa

Több mint húsz éve először jelentett veszteséget az orosz energetikai óriáscég, a Gazprom. Elemzők szerint a több milliárd dolláros mínusz annak a jele, hogy hatnak a nyugati szankciók és hogy a Kína felé fordulás nem kompenzálja az elvesztett európai bevételeket.
2024.05.14. kedd, 18:00