Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János

Új útburkolati jel jöhet, életeket menthet meg – mutatjuk a részleteket

Fehér elipszisek sorát festik fel az aszfaltra.

Egyedülálló tesztkísérlet helyszíne az Eifel hegység lábánál lévő Düren kerület, mely Németország Észak-Rajna-Vesztfália (NRW) tartományában található. Az L218-as számú útnak ez a szakasza nagy népszerűségnek örvend a motorkerékpárosok körében, a be nem látható útkanyarulatok ugyanakkor jelentős „lappangó” veszélyeket jelentenek a motorosok számára, ezért az NRW útépítési hivatala az Aacheni Egyetemmel, a Düren kerülettel, valamint a helyi rendőrséggel együttműködve kísérleti projektbe kezdett – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Egymáshoz közeli, de két különböző helyszínen a záróvonalak közelében fehér színű ellipsziseket festettek az úttestre. Ezek az új útburkolati jelek a motorkerékpárosok nagyobb biztonságát hivatottak biztosítani. A két balra ívelő útkanyarulatban 30, illetve 40 db fehér ellipszis került az aszfaltra, amelyek a kétkerekűek biztonságos haladási vonalát szemléltetik. Ha a motorkerékpáros követi az útburkolati jelek külső ívét, akkor kanyarodás közben mindvégig a saját sávjában marad, a vezető és az utas feje, valamint felsőteste garantáltan nem nyúlik át a szembejövő sávba, ezáltal a súlyos, gyakran végzetes következményekkel járó közúti balesetek megelőzhetők.

A tesztelésre kijelölt mindkét útszakasz kiemelt kockázatú baleseti helyszínnek számít. A tesztidőszak 2023 májusában kezdődött és egy évig, 2024 tavaszáig tart. Az eddigi eredmények kifejezetten biztatóak: a motorosok kétszer olyan gyakran használták a számukra nagyobb biztonságot nyújtó területet a kanyarodásuk során, mint a tesztidőszak megkezdése előtt. Az egyelőre „tájékozódási segédeszköz”-nek nevezett fehér ellipszisek a haladási sebesség csökkentésére is ösztönzik a közlekedőket, a motorkerékpárosokat és más járművek vezetőit egyaránt.

Ha a kísérlet sikeresen zárul, előfordulhat, hogy az új közúti jelzés szövetségi szinten is bevezetésre kerül, de akár a megoldás nemzetközi szintű elterjedése sem zárható ki.

Észak-Rajna-Vesztfáliában más megoldásokat is alkalmaznak a motorkerékpáros balesetek megelőzése, valamint a sérülések csökkentése érdekében. Immár két évtizede hatékony preventív eszköznek bizonyulnak az úgynevezett „dübörgő sávok” a kijelölt útszakaszokon. Ezeknek az úttesten keresztirányban elhelyezett, kb. 50 centiméter széles, a közepén legfeljebb 1,5 centiméter magas, áthaladás esetén hanghatást kiváltó kiemelkedéseknek a célja, hogy fokozzák a motorkerékpárosok (és más járművezetők) figyelmét, és arra ösztönözzék a gyorshajtókat, hogy csökkentsék sebességüket a veszélyes területek előtt. Ez a műszaki megoldás kizárólag egyenes vonalú útszakaszon, a veszélyes zónától kellő távolságra alkalmazható, annak érdekében, hogy a motorkerékpárosnak legyen lehetősége korrigálni a magatartását. Emellett az aláfutás elleni védelemmel ellátott védőkorlátok is sikeresnek bizonyultak, amelyek csökkentik a motorkerékpárosok sérülésének súlyosságát ütközés bekövetkezése esetén, megakadályozva az aláfutást és a beékelődést.

Címlapról ajánljuk
Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.

Donald Trumpnak „jól fog menni” az ukrán és az orosz elnökkel is

Mindkettejükkel találkozik az amerikai elnök, előbb Volodimir Zelenszkijjel vasárnap Floridában. Az előzetes egyeztetések már zajlanak.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×