eur:
390.9
usd:
360.09
bux:
73174.1
2024. július 27. szombat Liliána, Olga
Aerial view on the new asphalt road under construction
Nyitókép: i-Stockr/Getty Images

Újra zöld lámpát kapott a Kolozsvár–Marosvásárhely autópálya

Aláírta a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) a szerződést az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak konzorciumával az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának befejezéséről.

A CNAIR 2015-ben a román Straco Group által vezetett konzorciumra bízta az A3-as pálya Aranyosgyéres és Maroskece közötti 15,7 kilométeres szakaszának megépítését, de a cég a munkálatoknak alig 40 százalékát végezte el, majd pénzügyi gondjai miatt leállt az építkezéssel. A Straco ellen csődeljárás indult, a CNAIR végül tavaly felbontotta vele a szerződést.

Az újabb versenytárgyalás nyomán augusztusban a Strabag és a Geiger konzorciumát hirdették ki győztesen, amely áfa nélkül 420,34 millió lejért (35,4 milliárd forint) vállalta, hogy

három hónap alatt elvégzi a tervezést, 18 hónap alatt pedig befejezi az építkezést a hiányzó pályaszakaszon.

Az útszakaszon két hidat, hét felüljárót és egy csomópontot kell megépíteni. A munkálatokat, amelyekre az építő tízéves garanciát vállalt, a CNAIR vissza nem térítendő európai uniós támogatásokból finanszírozza.

A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban közbeszerzési eljárás és európai uniós támogatás nélkül írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután - az állami finanszírozás akadozása miatt - a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített meg 1,3 milliárd euróért, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést.

Románia az utóbbi évtizedben elérte, hogy az észak-erdélyi sztráda Marosvásárhely és a magyar határ közötti útvonalát az Európai Unió felvegye a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), és így az építkezés európai támogatások igénybevételével folytatódhatott.

Jelenleg a pályából három szakasz használható, a három együtt mintegy 107 kilométer.

A magyar-román államhatáron áthaladó 5,3 kilométeres szakasz rávezeti a romániai forgalmat a magyarországi M4-es autópályára. Emellett a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas és Marosvásárhely között eddig 102 kilométernyi autópályát adtak át a forgalomnak. Az Aranyosgyéres és Maroskece közötti hiányzó részen az autósok jelenleg a párhuzamosan haladó E60-as országúton közlekedhetnek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Nagyot mentek az amerikai tőzsdék

Nagyot mentek az amerikai tőzsdék

Felemás hangulatban telt a kereskedés reggel Ázsiában, de az európai tőzsdéken már látszik némi hangulatjavulás a hét korábbi részében látott eséshez képest. Megérkeztek ma a havi amerikai PCE-adatok, amelyek a várakozásoknak megfelelően az infláció további lassulását mutatták, ám mivel a tegnap megjelent második negyedéves adat már magában foglalta a júniust is, így nagy meglepetése nem lehetett számítani.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×