eur:
410.98
usd:
392.54
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Fejlemények egy 2009-es légikatasztrófa ügyében

Gondatlanságból elkövetett emberölés vádjában bűnösnek találta és kártérítés fizetésére kötelezte a Yemenia Airways légitársaságot egy francia bíróság a 2009-ben lezuhant utasszállító repülőgép ügyében, amely 152 ember halálát okozta – számolt be döntésről a bíróság egyik szóvivője a Reuters hírügynökségnek szerdán.

A halálos áldozatok családtagjainak és az egyetlen túlélőnek megítélt 225 ezer euró (91 millió forint) összegű kártérítésen túl a Yemeniának egymillió eurót (405 millió forint) kell fizetnie az egyéb károkra és a jogi eljárás költségeire.

A jemeni légitársaság Airbus A310 típusú repülőgépe 2009. június 30-án Franciaországból a kelet-afrikai Comore-szigetek felé tartott. A sokat megélt repülőgép azonban a hosszú út végén, az érkezési reptértől mindössze 15 kilométerre, 153 emberrel a fedélzetén az Indiai-óceánba zuhant.

A tragédiát egyetlen utas, az akkor 12 éves Bahia Bakari élte túl.

A balesetet követő napokban több francia reptéren tiltakozásokat tartottak, melynek következtében a jemeni légitársaságnak fel kellett függesztenie marseille-i járatait.

A károsult családok örömmel fogadták, hogy „a francia igazságszolgáltatás belátta, hogy a Yemenia súlyos hibákat követett el”. „Kiválónak” ítélték a döntést, ami „összhangban van” az elvárásaikkal.

A ma már 25 éves túlélő nő az AP hírügynökségnek elmondta: „megkönnyebbülve” fogadta a bírósági döntést, ugyanakkor hozzátette, hogy az nem teszi meg nem történté a traumát és a gyászt, amit a baleset következtében elszenvedett. Bakari – aki a tárgyalás során a bíróság előtt is tanúvallomást tett – a becsapódás után a repülőgép egyik vízben lebegő darabjába kapaszkodott. Tizenegy órát várt az óceánban, mire kimentették. Kulcscsonttöréssel, csípőtöréssel, és égési sérülésekkel ápolták.

Tanúvallomások sora támasztotta alá, hogy a jemeni légitársaság járművei meglehetősen rossz állapotban voltak. Többen úgy fogalmaztak:

a Yemenia Airlines-t sokkal inkább a nyereség maximalizása hajtotta, mintsem az utasok biztonsága.

A Yemeniának – mely a tárgyalás során tagadta, hogy felelőssége lenne a szerencsétlenségben – tíz napja van a fellebbezésre.

Egy polgári peres ügyekkel foglalkozó francia bíróság 2015-ben már egyszer követelt kártérítést a Yemeniától a balesetért. A légitársaságnak az akkori döntés értelmében 30 millió eurót (12 milliárd forint) kellett volna fizetnie az áldozatok hozzátartozóinak, akik kifogásolták a Franciaország és az egykori francia gyarmat, a Comore-szigetek közötti egyeztetések lassúságát.

A Yemenia végül 2018-ban 835 károsulttal írt alá megállapodást, akiknek még több évet kellett várni a kártérítésre.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×