Az Európai Unió 2023-ban megfogalmazott, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló rendelete (AFIR) 2030 végére hidrogéntöltő-infrastruktúra kiépítését írja elő a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mentén – írja a vg.hu.
A lap szerint kijelölték azokat a helyszíneket, amelyeken leginkább érdemes lehet a közúti teherfuvarozók számára hidrogéntöltő állomást telepíteni. A kiválasztás alapján öt helyszín minősült magas prioritásúnak. Az EU rendeletre szerint a törzshálózat mentén egymástól legfeljebb 200 kilométeres távolságra „legalább napi egy tonna összesített kapacitásra kialakított és legalább 700 bar nyomású adagolóval felszerelt nyilvános hidrogéntöltő állomásokat” kell kiépíteni. Szintén elvárás, hogy „2030. december 31-ig minden városi csomópontban legalább egy nyilvános hidrogéntöltő állomás kiépüljön”.
Az új Twin Mid Flow (TMF) technológia révén a könnyű haszonjárműveket és személyautókat 5, a nehéz teherautókat 10 perc alatt fel lehet tölteni.
Az uniós elvárásokhoz elképzelhető, hogy az M0-ásra telepített, centrális kúton vagy kutakon kívül elegendő lehet minden sztrádán egy, legfeljebb két töltőállomást létrehozni, ezzel együtt is legalább hat olyan kutat alakíthatnak ki Magyarországon, ahol nagy nyomáson tárolt hidrogént vételezhetnek a tüzelőanyag-cellás elektromos, illetve a hidrogénüzemű belső égésű hajtáslánccal szerelt személy- és haszonjárművek.