Ahogy arról az Infostart is beszámolt, tavaly világszerte 14 százalékkal nőtt az eladott tisztán elektromos autók (BEV-k) száma, amely meghaladta a tízmilliót. A PwC nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég 21 piacot vizsgált, és mint a kutatásból kiderült, Kínára esett a forgalom csaknem kétharmada: mintegy 6,7 millió BEV-autót értékesítettek az ázsiai országban 2024-ben. Ez több mint 20 százalékos növekedés az előző évvel összevetve.
A hvg.hu azt írja, a kínai rekordeladások egy kormányzati programnak köszönhetők, amely a régebbi autóikat lecserélő állampolgárokat támogatja. A kelet-ázsiai országban kilőttek a plug-in hibrid autók eladásai is: éves szinten 82, az utolsó három hónapban pedig 78 százalékkal többet adtak el 2024-ben, mint 2023-ban.
Ezzel összesen 12,5 millió, elektromos meghajtású autót értékesítettek Kínában tavaly, az összes eladott kocsi 49 százalékát.
Korántsem ennyire kedvező a kép Európában, ahol az öt legnagyobb piac (brit, német, francia, spanyol, olasz) együttes tisztán elektromos eladásai az utolsó negyedévben öt százalékkal elmaradtak az előző évi adattól. A 2024-es év vonatkozásában pedig még nagyobb, hatszázalékos a visszaesés. Nagy-Britannia ugyanakkor nem panaszkodhat, ugyanis a németeket megelőzve első lett Európában az eladásokban: több mint 112 ezer tisztán elektromos autót értékesítettek az Egyesült Királyságban, ez 47,1 százalékkal több, mint 2023 utolsó három hónapjában.
A német piac visszaesésével már éves szinten is megelőzték a brit eladások a németországi értékesítéseket a tisztán elektromos autók piacán.
A szigetországban ugyanis 382 ezer, míg a korábbi legnagyobb piacon mindössze 380 ezer BEV-t adtak el, 27,4 százalékkal kevesebbet, mint 2023-ban.
Az Egyesült Államokban még nem történt meg a régóta várt áttörés, mert 2024-ben még csak minden ötödik eladott autó volt elektromos meghajtású, és ezeknek is kevesebb mint a fele (1,25 millió) tisztán elektromos. Az év végére azért egy kicsit megugrottak az értékesítések: a tisztán elektromos piacon 11, összességében 24 százalékkal.
A hvg.hu összegzése szerint tavaly a Tesla Model Y volt a legnépszerűbb BEV-autó, a négy legnagyobb uniós piacon 71 ezer ilyen járművet adtak el. A második helyen is egy Tesla, a Model 3 végzett 38 ezer eladással. A Volkswagen (ID.3) és a Peugeot (E-208) legnépszerűbb modelljét megelőzve immár a Skoda Enyaq a legsikeresebb európai gyártmány.
Kínában óriási volt a verseny a Tesla és a BYD között. A Tesla Model Y-ból 480 ezer, míg a BYD legnépszerűbb autójából, a Seagullból 454 ezer fogyott 2024-ben a távol-keleti országban. Az USA-ban nem meglepő módon a Tesla dominált: a Model Y-ból 373 ezer, a Model 3-ból 190 ezer darabot adtak el, a dobogóra még felférő Ford Mustang Mach-E-ből pedig kevesebb mint 52 ezret.
A PwC elemzői nagyon optimisták a jövőt illetően, azzal számolnak, hogy a tisztán elektromos autók eladásai 2025-ben elérhetik a 14,5 milliót, az évtized végére pedig még ehhez képest is 123 százalékos növekedést jeleztek előre, ami 2030-ra 32,4 millió értékesített autót jelenthet becslések szerint.