Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
byd dolphin
Nyitókép: byd.com

E-autók – Kína az egyeduralkodó, Európában őrségváltás történt

A távol-keleti országban összesen 12,5 millió elektromos meghajtású autót értékesítettek tavaly, az összes eladott kocsi 49 százalékát. A németek már nem jeleskedtek ennyire az eladásokban, és elveszítették első helyüket Európában.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, tavaly világszerte 14 százalékkal nőtt az eladott tisztán elektromos autók (BEV-k) száma, amely meghaladta a tízmilliót. A PwC nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég 21 piacot vizsgált, és mint a kutatásból kiderült, Kínára esett a forgalom csaknem kétharmada: mintegy 6,7 millió BEV-autót értékesítettek az ázsiai országban 2024-ben. Ez több mint 20 százalékos növekedés az előző évvel összevetve.

A hvg.hu azt írja, a kínai rekordeladások egy kormányzati programnak köszönhetők, amely a régebbi autóikat lecserélő állampolgárokat támogatja. A kelet-ázsiai országban kilőttek a plug-in hibrid autók eladásai is: éves szinten 82, az utolsó három hónapban pedig 78 százalékkal többet adtak el 2024-ben, mint 2023-ban.

Ezzel összesen 12,5 millió, elektromos meghajtású autót értékesítettek Kínában tavaly, az összes eladott kocsi 49 százalékát.

Korántsem ennyire kedvező a kép Európában, ahol az öt legnagyobb piac (brit, német, francia, spanyol, olasz) együttes tisztán elektromos eladásai az utolsó negyedévben öt százalékkal elmaradtak az előző évi adattól. A 2024-es év vonatkozásában pedig még nagyobb, hatszázalékos a visszaesés. Nagy-Britannia ugyanakkor nem panaszkodhat, ugyanis a németeket megelőzve első lett Európában az eladásokban: több mint 112 ezer tisztán elektromos autót értékesítettek az Egyesült Királyságban, ez 47,1 százalékkal több, mint 2023 utolsó három hónapjában.

A német piac visszaesésével már éves szinten is megelőzték a brit eladások a németországi értékesítéseket a tisztán elektromos autók piacán.

A szigetországban ugyanis 382 ezer, míg a korábbi legnagyobb piacon mindössze 380 ezer BEV-t adtak el, 27,4 százalékkal kevesebbet, mint 2023-ban.

Az Egyesült Államokban még nem történt meg a régóta várt áttörés, mert 2024-ben még csak minden ötödik eladott autó volt elektromos meghajtású, és ezeknek is kevesebb mint a fele (1,25 millió) tisztán elektromos. Az év végére azért egy kicsit megugrottak az értékesítések: a tisztán elektromos piacon 11, összességében 24 százalékkal.

A hvg.hu összegzése szerint tavaly a Tesla Model Y volt a legnépszerűbb BEV-autó, a négy legnagyobb uniós piacon 71 ezer ilyen járművet adtak el. A második helyen is egy Tesla, a Model 3 végzett 38 ezer eladással. A Volkswagen (ID.3) és a Peugeot (E-208) legnépszerűbb modelljét megelőzve immár a Skoda Enyaq a legsikeresebb európai gyártmány.

Kínában óriási volt a verseny a Tesla és a BYD között. A Tesla Model Y-ból 480 ezer, míg a BYD legnépszerűbb autójából, a Seagullból 454 ezer fogyott 2024-ben a távol-keleti országban. Az USA-ban nem meglepő módon a Tesla dominált: a Model Y-ból 373 ezer, a Model 3-ból 190 ezer darabot adtak el, a dobogóra még felférő Ford Mustang Mach-E-ből pedig kevesebb mint 52 ezret.

A PwC elemzői nagyon optimisták a jövőt illetően, azzal számolnak, hogy a tisztán elektromos autók eladásai 2025-ben elérhetik a 14,5 milliót, az évtized végére pedig még ehhez képest is 123 százalékos növekedést jeleztek előre, ami 2030-ra 32,4 millió értékesített autót jelenthet becslések szerint.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

A Digitális Polgári Körök által szervezett háborúellenes gyűlések közül a legnagyobbra került sor Szegeden szombaton, a Lázár János országjárásának szegedi programjával összekötött eseményen felszólalt a kormányfő is. Arról beszélt, hogy 2026 az utolsó választás az európai háború előtt, a szankciók és a háború 20 milliárd eurót vett el Magyarországtól, a javító-nevelő intézetek most nem jól működnek, a büntetés-végrehajtás alá kell rendelni őket.

Sárkány Zalán: célom, hogy a nagymedencés versenyeken is olyan eredményeim legyenek, mint rövid pályán

Egy arany- és egy ezüstéremmel, valamint két új országos csúccsal tért vissza az Egyesült Államokba a lublini rövid pályás Eb-ről a 22 éves úszó. Szokolai László tanítványa az InfoRádióban azt mondta, a 800 méter gyors világbajnoki címvédőjeként érzett némi nyomást, de ez nem vetette vissza, hanem éppenhogy motiválta. Arról is beszélt, milyen nehézségeket jelent számára a kétlaki élet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Nincs szükség több vendégmunkásra – Bőven elég az EU-n kívüli dolgozókra megszabott kvóta

Nincs szükség több vendégmunkásra – Bőven elég az EU-n kívüli dolgozókra megszabott kvóta

Még december elején közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), hogy az idei évhez hasonlóan jövőre is csak maximum 35 ezer EU-n kívüli, úgynevezett harmadik országbeli munkavállaló dolgozhat Magyarországon. Mivel a gyenge gazdasági teljesítmény miatt idén sem volt szükség ennyi külföldi dolgozóra, a munkaerő-közvetítéssel és -kölcsönzéssel foglalkozó cégek szerint ez a szám 2026-ban is bőven lefedi majd az igényeket. Ezen csak az változtatna, ha hirtelen tényleg meglódulna a magyar gazdaság teljesítménye. A gazdasági tárca közlése szerint a visegrádi országok körében Magyarországon a legalacsonyabb a harmadik országbeli foglalkoztatottak aránya. A hivatalos tájékoztatás szerint jelenleg Magyarországon 2,6%-os az EU-n kívülről érkező munkavállalók aránya, ugyanakkor vannak olyan kategóriák, amelyek nem esnek a 35 ezres kvóta hatálya alá, tehát a pontos számuk valójában nem ismert.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×