eur:
387.86
usd:
359.78
bux:
69062.29
2024. május 10. péntek Ármin, Pálma
the owner Japanese vegetable store,Japan,Hyogo,Toyooka city
Nyitókép: Getty Images/Yagi Studio

Elemző: a kiskereskedelmi forgalom egyetlen motorja is befékezhet januártól

Előző év novemberében 0,6 százalékkal bővült itthon a kiskereskedelmi forgalom, és már csak egyetlen szegmens tartotta pozitív tartományban. A német kiskereskedelmi adat is megérkezett: éves összevetésben reálértéken 5,9 százalékkal esett, ami jóval nagyobb az elemzők várakozásánál.

"A kiskereskedelmi forgalom novemberben 0,6 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez stagnáló értéket jelez, ennyi volt októberben is az éves változás mértéke. Az októberihez hasonlóan az üzemanyag-kiskereskedelemben látható rendkívül erős kereslet tartja pozitív tartományban az indexet" – mondta el az InfoRádiónak Nagy János, az Erste bank makrogazdasági elemzője.

Mint mondta, a forgalom jóval jelentősebb részét kitevő két szegmens, az élelmiszerforgalom, illetve a tartós kiskereskedelem viszont már negatív tartományban van.

Ez azt jelenti, hogy a korábbinál jóval kevesebb élelmiszert és iparcikket vásárolnak az emberek.

Az élelmiszer-kiskereskedelem 6,7 százalékkal csökkent, minden szegmensében visszaesést tapasztaltak.

A tartós termékek közül a textil, a ruházat, a lábbeli, a könyv, a számítástechnikai cikkek még pozitív tartományban vannak, ezek forgalma növekedett valamennyit,

a szegmens összes többi része azonban már negatív tartományba fordult.

A magyar kiskereskedelmi forgalmat az üzemanyagforgalom tartja pozitív tartományban, ebben jelentős szerepe volt az ársapkának, mely decemberi kivezetése gyökeres változást hozhat a forgalomban. Ez elsősorban januártól jelenik majd meg a statisztikákban, a kivezetés előtti utolsó időszakban ugyanis erőteljes volt a forgalom.

Németországban szintén megjelent novemberre vonatkozóan a kiskereskedelmi adat, meglepő módon ott sem hozott jó eredményt a kiskereskedelem. A szakértő szerint az elmúlt hónapok fényében ez már nem meglepetés. "Egyre inkább tendenciaszerűen látszódik, hogy a német kiskereskedelem negatív tartományban van és lesz is a következő hónapokban" – jelentette ki Nagy János.

Az adatokban inkább a mérték okozott meglepetést: az 5,9 százalékos reálértéken való csökkenés a német kiskereskedelemben az elmúlt tíz évben az egyik legnegatívabb érték,

mely még valamennyire elmarad a Covid-járvány legsötétebb hónapjaiban tapasztalt értékektől, de az első ötben található az elmúlt tíz évben.

Németországban hasonló a tendencia, mint Magyarországon, mert az infláció és a megemelkedett energia- és rezsiköltségek egyre többet tesznek ki a lakosság rendelkezésre álló fogyasztásra szánt jövedelméből.

"Ha kiszűrnénk a magyar kiskereskedelmi adatokból az üzemanyagforgalmat, akkor csaknem 5 százalék körüli visszaesést láthatnánk, ami már nagyon közel van a némethez" – jegyezte meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A MOB elnöke fontos üzenetet mondott a Milák-ügyben

A MOB elnöke fontos üzenetet mondott a Milák-ügyben

Tartsuk tiszteletben és ne bántsuk az olimpiai bajnok úszó Milák Kristófot, ezt kéri a szurkolóktól Gyulay Zsolt, a MOB elnöke. Beszélt a hatszoros olimpiai aranyérmes kajakozó Kozák Danuta visszatéréséről és az esélyesség kezeléséről is.

Elemzők az Arénában: Magyar Péter pártja az ellenzék legnagyobbja lett

A Tisza Párt vezetője számára a szervezetalkotás lehet a legnagyobb kihívás 2026-ig, de ha megmarad a politikában, akár Orbán Viktor kihívója is lehet – értékelt Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet vezetője és Závecz Tibor, a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője az InfoRádió Aréna című műsorában. Beszéltek a műsorban Karácsony Gergely főpolgármester és kihívóinak júniusi esélyeiről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.10. péntek, 18:00
Such György a Magyar Jégkorong Szövetség elnöke
Erdély Csanád a magyar jégkorong-válogatott csapatkapitánya
Mercedes EQB 300: nem minden digitális, ami fénylik

Mercedes EQB 300: nem minden digitális, ami fénylik

A Mercedes EQB kívül-belül egyaránt méltó a márka hírnevéhez, a menetteljesítménye pedig lenyűgöző, ráadásul hazánk terméke, Kecskeméten gyártják. A reálisan 350-400 kilométer hatótáv nem mondható rossznak, ezért a hosszabb utak sem okoznak gondot, igaz a hajtásrendszer előnyei inkább városi használat során domborodnak ki. Az autó ugyanakkor korántsem hibátlan: míg a hagyományos mérnöki tudás közel 140 éve halmozódó tapasztalata a legapróbb részletekben is tetten érhető, addig a UI (felhasználói felület), és UX (felhasználói élmény) terén korántsem látszik a közel másfél évszázad. Az alapok kiválóak, a minőség magas, de néhány területen még előre (vagy inkább hátra) kellene lépni. A márka új értékesítési modellje pedig nem biztos, hogy minden vásárlónak elnyeri majd a tetszését. Teszt következik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 10. 08:41
×
×
×
×