eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Pixabay

Konyhai szemétből készülhet a jövő repülőgép-üzemanyaga

Az élelmiszer-hulladék felhasználásából származó üzemanyag felhasználása esetén sokkal kisebb a károsanyag-kibocsátás, mint a jelenleg használatos repülőbenzinnél.

Amerikai kutatók forradalmi módon hasznosítják újra az élelmiszer-hulladékot: a szokással ellentétben nem metánt, hanem paraffint készítenek belőle, amely képes meghajtani a repülőgépeket is – írja a BBC.

A módszer az üvegházhatású gázok kibocsátását mintegy 165 százalékkal csökkenti a tradicionális üzemanyaghoz képest: ennek kiszámításában nemcsak az üzemanyag elégetése során megspórolt kibocsátást tüntették fel, hanem azt is, ami a szemétből eltávolított élelmiszer-maradékok bomlása során a légkörbe kerülhetett volna.

A légi közlekedés folyamatos kihívása, hogy úgy emelnének kapacitást az egyre növekvő igény tükrében – koronavírus-mentes időszakokban –, hogy közben ne szennyezzék elfogadhatatlan mértékben a légkört.

Csak Amerikában 79,5 milliárd liternyi repülőgép-üzemanyag fogy

pandémiamentes években, számítások szerint az évszázad közepére megduplázódhat a légi utasok száma, s ezzel ez az érték is. Az elektromos meghajtású repülőgépek hosszú távú repülésre való felhasználására biztosan nagyon sokat kell még várnunk, ezért egyre nagyobb a fókusz az alternatív üzemanyagokon.

Jelenleg repülőgépekbe is ugyanúgy készítik a környezetkímélőbb üzemanyagot, mint a biodízelt: szűz növényi olajat, zsírt és olajat, valamint hulladékzsírt használnak fel gyártásához. A biodízel előállítása jelenleg kifizetődőbb ezekből az alapanyagokból, mint a repülőgép-üzemanyagoké, alternatívára tehát nagy a szükség.

Az új módszer az élelmiszer-hulladék mellett trágyát és szennyvizet használ fel. Ezeknek a hulladékoknak nagy része jelenleg metán előállításával hasznosul, viszont az új eredmények szerint kétféle fenntarthatóan előállított paraffin is lehet belőlük, melyeket a szokásosan használt üzemanyaggal keverve tudnak felhasználni.

Az üzemanyag valódi jelentősége abban rejlik, hogy nemcsak égetése közben termelődik kevesebb káros anyag, hanem azáltal, hogy elkészítik, kiküszöbölik azt, hogy alapanyagai káros anyagot bocsássanak ki bomlásuk során.

Égése során a koromképződés 34 százalékkal alacsonyabb, mint a ma használatos üzemanyagok esetében.

Az üzemanyagot 2023-ban kezdhetik a Southwest Airlines gépeivel tesztelni. Környezetvédelmi aktivisták arra hívják fel a figyelmet, hogy nemcsak a zöldebb üzemanyagok tendenciáját kell követni, hanem a repülések számát is csökkenteni szükséges ahhoz, hogy valóban érdemi hatást gyakoroljanak erőfeszítéseink környezetünkre.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Amikor Oroszország megindította az Ukrajna elleni inváziót, Moszkva egyik elsődleges célja a megtámadott ország „demilitarizációja” volt; eddig nagyon úgy fest, hogy ez a dolog a visszájára sült el. Nem csupán arról van szó, hogy a NATO eddig gigantikus mennyiségű nehézfegyvert küldött Ukrajnának, de olyan technikai eszközöket is megkapott Kijev, melyekről korábban még csak álmodni sem mert az ukrán vezetés, ékes példája ennek az MGM-140 ATACMS harcászati ballisztikus rakétarendszer. Egy olyan technikai eszközről van szó, amely, bár abszolút nem nevezhető „háborúdöntő csodafegyvernek”, biztos megnehezíti majd az orosz haderő dolgát az általuk „különleges műveletnek” hívott invázió során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×