eur:
394.94
usd:
363.25
bux:
65450.33
2024. március 19. kedd Bánk, József
Dover, 2018. augusztus 1.Kamionok a doveri fehér sziklák alatt 2018. július 31-én. (MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga)
Nyitókép: MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga

Leállna Nyugat-Európa a keleti sofőrök nélkül

Érdekes adatok a nagy uniós fuvarozói háborúból.

Jó ideje zajlik a harc az Európai Unió fuvarozási piacán, Nyugat-Európában hatalmas a fuvarozási igény, de kevés a sofőr, nem látják azonban szívesen a keletről érkező fuvarozócégeket. A vita az uniós intézményekben dől majd el, de érdekes adalék hozzá az a német kutatás, amelyet a G7 ismertetett.

Eszerint az unióban jelenleg 2,6 millió nehézteherautóval fuvaroznak árut, és ebből 600 ezer rendszeresen átlép valamilyen belső határt. Csak erre a 600 ezer kamionra 742 ezer sofőr kell, és annyi az áru, hogy a járművek kihasználtsága 86 százalékos (azaz csak a megtett távok 14 százalékában gurulnak üresen a kamionok).

A legnagyobb szállítási központok nyugat-Európában vannak, és mintegy félmillió olyan vezetőülés van, amelybe nem találnak helyben sofőrt. A tanulmány szerint a hiányzó sofőrök megoszlása a következő:

  • Németország - 200 ezer
  • Franciaország - 110 ezer
  • Nagy-Britannia - 70 ezer
  • Benelux államok - 55 ezer
  • Olaszország - 45 ezer
  • Ausztria - 20 ezer

A kamionosokat pedig - 30 ezer spanyol, illetve portugál sofőr mellett - elsősorban Kelet-Európából pótolják. A megoszlás a következő:

  • Lengyelország - 220 ezer
  • Kelet-Közép-Európa (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Románia, Bulgária) - 135 ezer
  • Balti országok - 35 ezer
  • Unión kívül országok (Fehéroroszország, Ukrajna, Moldova, exjugoszláv országok) - 100 ezer
Címlapról ajánljuk

Állami támogatások: komoly feszültségforrás készül az EU-tagállamok között

A kormányok állami támogatásokat nyújthatnak gazdaságaik versenyképességének növelése érdekében, és ezzel nem minden tagállam ért egyet. Máthé Réka Zsuzsánna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Európa Stratégia Kutatóintézetének tudományos munkatársa szerint az ideiglenes szabályozás nagy nyertese a német, a francia és a magyar gazdaság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.03.19. kedd, 18:00
Hankó Balázs
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára
Kiderült: év végéig visszatöltik amerikai olaj-készleteket, és csak átmeneti az új LNG-projektek blokkolása

Kiderült: év végéig visszatöltik amerikai olaj-készleteket, és csak átmeneti az új LNG-projektek blokkolása

Az Egyesült Államok energiaügyi minisztere azt jelentette be hétfőn, hogy az év végére az ország stratégiai kőolajkészlete (SPR) várhatóan eléri vagy meghaladja a két évvel korábbi szintet, amikor egy példátlanul nagy, 180 millió hordós készletleépítés indult el az olajárak letörése érdekében. Jennifer Granholm azt is hangsúlyozta, hogy csak átmeneti jellegű, mindössze néhány hónapig tartó szünetet jelent a Biden-adminisztráció döntése, hogy megállították a további LNG-kapacitások kiépülését, amelyek exporta vitték volna a cseppfolyós földgázt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×