eur:
393.02
usd:
366.91
bux:
66799.54
2024. április 26. péntek Ervin
A Duna felszínre került medre a Margit híd margitszigeti pillére előtt. Rendkívül alacsony a Duna vízállása, Budapestnél mindössze 92 centiméter. Az alacsony vízállás rendkívül nagy károkat okoz a kereskedelmi hajózásnak, és ezáltal a mezőgazdaságnak és az iparnak is, mert leáll a szállítmányozás. Az Országos Vízjelző Szolgálat előrejelzése szerint a következő napokban tovább fog apadni a folyó vízszintje.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Komoly gondban vannak a folyami fuvarozók

A Duna vízszintjének emelkedésével megugrott a kereslet a folyami áruszállítás iránt, így magasak az árak is. Bencsik Attila, az MBFSZ elnöke szerint folyik a folyami fuvarozók piacvesztése.

A múlt hét közepe óta emelkedik a Duna vízszintje, a most 24 deciméteres átlagos gázlómélység közel egy méterrel magasabb az elmúlt fél év átlagos vízállásánál, ám a probléma korántsem oldódott meg – írja a Világgazdaság.

Még nem lehet tudni meddig tart a mostani javuló tendencia. Másfél-két hét is lehet, amíg a hajók például az Al-Dunáról vagy a Rajnáról Magyarországra érnek, és megkezd­hetik a rakodást, ráadásul még vissza is kell érniük – nyilatkozta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke.

A szakember kiemelte: több tízezer tonna hazai áru vár vízi szállításra annak ellenére is, hogy a legsürgősebb tételeket vasúton és közúton már korábban továbbították. A nagy kereslet miatt a folyami fuvardíjak esetenként akár 50-60 százalékkal megemelkedtek. Azzal azonban, hogy a vízifuvar-díjak elérik a vasútét, romlik a hajózás versenyképessége.

A kialakult helyzet következményeként már szabad vasúti kapacitást is alig találni. Ráadásul a vízi áruszállítók az alacsony vízállás hónapjaiban tartósan is veszítettek ügyfeleket. A nagyobb tételű szállítmányokra vonatkozó jövő évi megállapodások megkötésénél már látszik a tendencia.

A szállíttató partnerek nem kívánnak a jövő év egészére vonatkozó megállapodást kötni,

mert a hajózás költségben és szállítási időben is kiszámíthatatlanná vált.

Az elmúlt években – de főleg idén – ugyanis a társaságok a hajózást megbénító alacsony vízállás miatt nem tudták a vállalt szerződéses kötelezettségeiket teljesíteni. Emiatt komoly veszteségeket kellett elkönyvelniük a hajótársaságoknak. A Bencsik Attilához érkező jelzések szerint a hajózás megbízhatatlansága miatt több nagy szállíttató a jövőben egyáltalán nem tervez a folyami áruszállítással.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Reagál az OTP Csányi Sándor szavaira

Reagál az OTP Csányi Sándor szavaira

Gazdasági, a piaci folyamatokat esetlegesen befolyásoló adatok tekintetében ma érkezik itthon a MNB tavalyi utolsó negyedéves lakásárindexe, de az S&P Global Ratings hitelminősítői felülvizsgálata is kiemelkedő fontosságú esemény lesz: magyar szempontból azért is kulcsfontosságú az S&P osztályzata, mert a három nagy hitelminősítő közül jelenleg náluk a legrosszabb a besorolásunk, a BBB mínusz osztályzat egyetlen fokozattal van a befektetésre ajánlott kategória határa felett. Vállalati fronton ma is az amerikai gyorsjelentések lesznek a fókuszban, a héten a technológia szektor nagyágyúi közül többen jelentenek. A magyar piacon az OTP-re figyelhetnek elsősorban a befektetők, ma tartja közgyűlését a nagybank, ahol beszédet mond Csányi Sándor, a bankcsoport elnök-vezérigazgatója. A részvénypiaci folyamatokkal kiemelten foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×