A magas árfolyam azokat a vevőket is sújtja, akik annak idején nem felelőtlenül vették fel a hiteleket - mondta az InfoRádiónak Révész Tamás. A Budapest Autó vezérigazgatója szerint az átlagos bedőlési idő három év körül van.
"Nem arról van szó, hogy az ügyfél trükközne, vagy nem akar fizetni - hanem arról, hogy valamilyen okból nem tud, mert például megszűnt a munkahelye, vagy olyan mértékű volt az árfolyamváltozás, hogy a havi terhet már nem tudja elviselni" - hangsúlyozta.
Az egyetlen igazi megoldás a törlesztőrészlet csökkentése - ez viszont óhatatlanul a futamidő növekedésével jár. A lízingszövetség ezért most arról tárgyal a PSZÁF-fal, hogy ilyen esetekben adjon engedélyt a jogszabályban megengedett maximális futamidő túllépésére - mondta Révész Tamás.
El sem lehet adni
Azok a svájci alapú autóhitelek jelentenek igazán súlyos problémát, amelyeket 0 százalékos kezdőrészlettel és úgynevezett díjfelezővel vettek fel - mondta az InfoRádiónak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ez ugyanis azt jelentette, hogy az első egy vagy két évben a havi díjnak csak a felét kellett fizetni - viszont a további futamidőre eleve magasabb törlesztőrészlet maradt.
Mivel az árfolyam közben erőteljesen megemelkedett, ezek a vevők gyakorlatilag nem tudnak szabadulni, hiszen a tartozásuk drámaian megnőtt, és mivel az autópiac nyomott, az autójuk értéke jelentősen lecsökkent.
El azonban csak akkor adják a tulajdonosok az autót, ha már végképp nincs más megoldás - tette hozzá Gablini Gábor, aki példaként elmondta, hogy egy 2008-ban, egy hárommillió forintos autóra felvett hárommilliós hitelből mára 4-4,5 milliós lett, míg az autó értéke másfél millió forint környékére vagy még az alá csökkent.