Infostart.hu
eur:
365.71
usd:
324.7
bux:
143396.37
2026. október 6. kedd Brúnó, Renáta

Adóbevallását elkészíttetheti a főnökével is - íme a teendők

Már csak alig több mint egy hétig kérhetik a munkavállalók a foglalkoztatójuktól a munkáltatói adó megállapítást. Az adózók számára könnyebbséget jelentő eljárást nem minden adózó veheti igénybe, valamint az sem biztos, hogy minden munkaadó örömmel magára vállalja az alkalmazottak adóbevallásainak elkészítését - írja a pénzcentrum.hu.

Nagy könnyebbséget és némi könyvelői díj megspórolását jelentheti az adózásban egyébként járatlan polgárnak, ha nem kell foglalkoznia az önállóan benyújtandó adóbevallásával, hanem erre megkéri a munkáltatóját, aki tájékoztatja az adóhivatalt és elszámol a munkavállalója jövedelme után fizetendő adóval. Erre 2010-ben is van lehetőség, azonban nem minden munkavállaló élhet vele, és a munkáltatók is megtagadhatják ezt a szolgáltatást a dolgozóiktól - írja a pénzcentrum.hu.

Ki kérheti a munkáltatói adómegállapítást?

A 2009-es adóévre kizárólag abban az esetben jogosult az adózó munkáltatói adómegállapítás kérésére, ha jövedelmét 2009-ben folyamatosan egy munkáltatótól szerezte, vagy ha nem, akkor a munkaviszonya megszűnésekor az előző munkáltatójával kitöltette az APEH Adatlap 2009 című formanyomtatványát, és azt átadja az elszámolást végző munkáltatójának. Költségvetési szervek munkavállalói számára további kikötés, hogy az adózó a bevételeit folyamatosan egy illetményszámfejtő helyhez tartozó kifizetőtől szerezze az adóévben.

Fontos további követelmény még a fentieken kívül, hogy az adózó a munkáltatójától szerzett bevételén (beleértve a munkáltató által fizetett önkéntes kölcsönös biztosító pénztári befizetést is) kívül csak adóköteles társadalombiztosítási ellátásból, családtámogatási ellátásból, önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesítéséből, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított ellátásból illetve belföldről származó nyugdíjból szerezhetett jövedelmet.

A fenti helyekről származó bevételekről a munkavállalónak igazolást kell beszereznie a folyósító(k)tól, és az igazolásokat legkésőbb 2010. március 20-ig az elszámolást vállaló munkavállalónak.

A munkavállaló a 09NY29-es számú APEH nyomtatványon kérheti a munkáltatójától a munkáltatói adómegállapítást, legkésőbb január 30-ig.

A munkáltató nem köteles elfogadni a munkavállaló kérelmező nyilatkozatát, és nem köteles elvégezni az adómegállapítást. Amennyiben a munkaadó nem vállalja az adómegállapítást, akkor tájékoztatnia kell a munkavállalóját, hogy lehetősége van az APEH-tól egyszerűsített adóbevallás kérésére, melynek határideje február 15.

Technikailag a legtöbb munkáltatói adómegállapítást vállaló cégnél - többek közt az APEH-nál is - úgy működik a kérelmezés, hogy a munkáltató minden dolgozójának elküldi a munkáltatói adóbevallásról szóló kérelmet, majd a munkavállaló a 09NY29-es számú nyomtatványon kiválasztja, hogy igényli-e vagy sem a munkáltatói adómegállapítást.

Nem csak alkalmazottak élhetnek vele

Az alkalmazottakon kívül munkáltatói adómegállapítást kérhet a tagi jogviszonya alapján a személyes közreműködésre vagy mellékszolgáltatásra köteles társas vállalkozás vagy polgári jogi társaság tagja is, feltéve, ha nem áll más kifizetővel is egyidejűleg munkaviszonyban. Az adómegállapításra jogosultsághoz vállalkozok és a pjt-k tagjainak a vállalatok alkalmazottaihoz hasonlóan teljesíteniük kell a fenti, jövedelemszerzésre vonatkozó feltételeket.

De mi lesz a vagyonadóval?

Amennyiben az Alkotmánybíróság rábólint a vagyonadó törvényre, úgy a magánszemélyeknek május 20-áig adóbevallásukban számot kell adniuk az adóköteles lakóingatlanjaikról, és egyéb nagy értékű vagyontárgyaikról (170 lóerős vagy nagyobb teljesítményű autó, vízi illetve légi jármű), továbbá azokról a lakóingatlanokról, melyek ugyan mentesülnek az adófizetés alól, de számított értéke eléri a 30 illetve 15 millió forintot.

Fontos kiemelni, hogy a munkáltatói adómegállapítás nem helyettesíti a vagyonadó-bevallást, az csupán a személyi jövedelemadó-bevallás alól ad felmentést. Ezért az adózóknak önállóan kell bevallaniuk az adóhatóság felé a nagy értékű lakóingatlanjaikat, nagy teljesítményű személygépkocsijaikat, valamint vízi- illetve légi járműveiket. A különálló bevallási kötelezettség nem az adóhivatal kukacoskodása, hanem törvényi előírás, ami a munkavállalók személyes adatai védi.

A bevallást ugyanazon a formanyomtatványon és szabályok szerint kell megtenniük a munkáltatói adóbevallást választóknak, mint azoknak, akiknek például nem volt jövedelmük 2009-ben, így nem kötelezettek személyi jövedelemadó-bevallásra, de rendelkeznek nagy értékű vagyontárgyakkal, ezért a vagyonadó-bevallást külön kell benyújtaniuk.

A külön vagyonadó-bevalláshoz szükséges nyomtatványt elektronikus formában erre a linkre kattintva lehet elérni az APEH honlapján. Azok számára, akiknek nem érkezett vastag adóbevallási csomag, mert a korábbi években munkáltatói adómegállapítást vagy egyszerűsített adóbevallást választottak, de szeretnék hagyományos formátumban benyújtani a vagyonadó-bevallásukat, minden APEH ügyfélszolgálaton elérhető a nagy értékű vagyontárgyak bevallásához szükséges 1042-es nyomtatvány.

Címlapról ajánljuk
Milliárdosok, katások, sportolók: Magyar Péter három nagy adóváltozást jelentett be

Milliárdosok, katások, sportolók: Magyar Péter három nagy adóváltozást jelentett be

A kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a kata adózás kibővítéséről, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről. Ezeket a javaslatokat hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátják, így bárki elmondhatja róluk a véleményét – közölte Magyar Péter a Facebook-oldalán egy videóban. 100 ezer forint lesz a kata tételes adója, ennél is kedvezőbb kivételekkel. 1 milliárd forint fölött 1 százalék lesz a vagyonadó, 100 milliárd fölött 1,5 százalék.
Tőzsdemúzeum: fejezetek a pesti börze történetéből (x)
TÁMOGATOTT TARTALOM

Tőzsdemúzeum: fejezetek a pesti börze történetéből (x)

Mikor kezdődött Pesten a tőzsdei kereskedés és milyen papírokat jegyeztek egykoron? Hogyan hatott a börze a századforduló gazdaság fejlődésére, és miként teljesített a magyar tőzsde nemzetközi összevetésben? S egyáltalán: milyen pénznemben bonyolították az adásvételeket Magyarország történetének különböző korszakai során?
inforadio
ARÉNA
2026.10.06. kedd, 18:00
Brenzovics László
a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség elnöke
Vissza kell nyerni a befektetői bizalmat, amit az egyik napról a másikra bevezetett szabályok miatt veszett oda

Vissza kell nyerni a befektetői bizalmat, amit az egyik napról a másikra bevezetett szabályok miatt veszett oda

A magyar export jelentős részét külföldi vállalatok adják, miközben a hazai kkv-k közül csak kevesen értékesítenek külföldön. A hozzáadott érték növeléséhez kiszámítható szabályozásra, átlátható támogatásokra és szorosabb párbeszédre lenne szükség a vállalkozásokkal – hangzott el a Portfolio konferenciájának panelbeszélgetésén, ahol a Gazdasági és Energetikai Minisztérium államtitkárai a befektetői bizalom helyreállításáról és az állami intézményrendszer összehangolásáról is beszéltek. A panelbeszélgetést Kós Balázs, a Blue Door Consulting alapító-ügyvezetője moderálta.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×