Ha eltűnnek a kedvezmények az autópiacról és emelkednek az árak, akkor drasztikusan lecsökkenhet a gépjárművek iránti kereslet, ez pedig a tervezett állami bevételeknél egy nagyon jelentős, akár ötven százalékos kiesést is generálhat - mondta az InfoRádiónak a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, aki szerint egy autóvásárlást elősegítő programot kell elindítani.
Gablini Gábor elmondta: a program lényege, hogy egy állami pénzinjekció forgalomnövekedést idézne elő, amely a pénz többszörösét hozná vissza a költségvetésbe. Vagyis úgy véli, hogy Magyarországon (ahogy több más nyugati államban is) a büdzséből kellene betenni néhány milliárd forintot az autóvásárlást ösztönző programba, amelyhez a szakma és a kereskedők is hozzátennének.
Az elnök a használt autókkal kapcsolatban elmondta: a cserealapot képező tízévesnél idősebb, a környezetre káros autók nem kerülhetnének vissza a forgalomba, hanem azokat regisztrált bontókban kellene megsemmisíteni.
Viszik a Puntót, mint a cukrot
Magyarországgal ellentétben Szerbiában sorban állnak az új személygépkocsikért, méghozzá azért, mert a Fiat cég március közepétől a Puntó típusú autóit Szerbiában fogja gyártatni. Ráadásul a szerb bankok lehetővé teszik, hogy úgymond "pénz nélkül" is megvásárolhassák a Fiatokat: hétévi törlesztésre, 4,5 százalékos kamat mellett. Az autó ára 7 ezer euró, a havi törlesztés pedig 93-95 euró. Gondot csak az okozhat, hogy néhány év múlva hogyan alakul az euró-dínár árfolyam.
A szerb kormány, úgy látszik, nem a mezőgazdaság, hanem a gépkocsigyártás bevonásával igyekszik áthidalni a gazdasági válságot: amíg a termelők ezerliterszámra öntik ki a fel nem vásárolt tejet, a kormány csütörtöki ülésén arról dönt, hogy aki a hazai gyártmányú, illetve szerelésű Fiat Puntót vásárolja meg, attól ezer euróért átveszik régi, kilencévesnél öregebb autóját.
Hanganyag: Sézpvölgyi István, Nagy Nándor (Újvidék)