Infostart.hu
eur:
363.25
usd:
314.84
bux:
150022.25
2026. augusztus 14. péntek Marcell

Melyik étel az elhízás legsúlyosabb oka?

Az évek előrehaladtával az emberek többsége fokozatosan hízik és három átfogó vizsgálat tanúsága szerint ebben a legfőbb bűnös a burgonyaszirom - a világszerte angol nevén is gyakran emlegetett chips - rendszeres fogyasztása. Amerikai szakértők vizsgálatának összesített eredményeit a világ első számú orvosi folyóirata, a New England of Medicine közölte.

Az elhízás ma világjárvány, mely az utolsó három évtizedben gyakran gyermekkorban kezdődik, felnőttkorban pedig mind több gondot okoz, mert a magas vérnyomás, a cukorbaj, az infarktus fontos kockázati tényezője.

Átfogó tanulmányok igazolták, hogy a súlytöbblet alapja a többletkalória: többet eszünk, mint amennyit szervezetünk működése közben elégetünk. A Harvard Egyetem kutatója, Dariush Mozaffarian és munkatársai arra voltak kíváncsiak, van-e különbség abban, hogy a többletkalóriát milyen formában fogyasztjuk el és mi a jelentősége az elhízás kifejlődésében az életmódunknak.

Ilyen kutatás megbízható eredményeihez nem elég néhány ember, rövid ideig tartó megfigyelése. Az Egyesült Államokban három hatalmas vizsgálat adatait lehetett értékelni, és a kutatócsoport még összegezte is ezeket a részeredményeket.

A nővérek egészségének vizsgálata az egészségügyben dolgozó nők évtizedek óta tartó vizsgálata, melynek egyik részében 121 701, a másikban 116 686 ápolónő és orvosnő vett részt.

A férfiakra vonatkozó anyag orvosok és gyógyszerészek rendszeres vizsgálatát jelentette, melyben a résztvevők száma 51 529 volt. Csak olyanok kerültek a vizsgálatba, akik nem voltak kövérek és kimutatható betegségben sem szenvedtek. Testsúlyukat két évtizeden át minden négy évben megmérték és életmódi szokásaikat, táplálkozásukat is feljegyezték.

A húsz év alatt négyévenként a súlynövekedés átlag két kiló volt. Ebből a rendszeres testmozgás csaknem egy kilót levett. A súlynövekedés legfőbb okának a burgonyaszirom bizonyult: az átlagos napi fogyasztás legalább 15 szirom volt, ez l60 kalóriának felel meg. Csupán ez négy év alatt önmagában csaknem egy kiló súlytöbblethez vezetett, míg az édességek, desszertek csak negyed kiló hízásért voltak felelősek.

A cukros üdítők négy év alatt átlag fél kilónyi hízást okoztak. Sok zöldség és gyümölcs több kalória megevése ellenére sem hizlal, mert ezekben sok a rost és magas a víztartalmuk. Karcsúsághoz, jó egészséghez ezekből kell többet enni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Minden európai folyón gondot okoz az alacsony vízállás, az áruszállítás szempontjából fontos Rajna és Duna legnagyobb részén gyakorlatilag ellehetetlenült a teherhajózás – mondta el az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila hangsúlyozta: csak azokon a folyószakaszokon tudnak közlekedni a hajók, ahol vízlépcsőt építettek.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
200 ezer magyar család várja lélegzet-visszafojtva az új kormány döntését: nem tudják, mi lesz két hónap múlva a hitelükkel

200 ezer magyar család várja lélegzet-visszafojtva az új kormány döntését: nem tudják, mi lesz két hónap múlva a hitelükkel

Órákig értekezhetnénk arról, mennyire kiszámíthatatlan módon nyúltak bele a magyar háztartások pénzügyeibe az egymást követő Orbán-kormányok. Az azonban extrémnek számított volna már akkor is, hogy 200 ezer magyar lakáshiteles nem tudja, milyen szabályok szerint határozzák meg a törlesztőrészletét másfél-két hónap múlva.  Márpedig a kamatstop szeptember 30-ai kivezetéséről szóló legutóbbi kormánybejelentést máig nem követte jogszabály, nem tudni, mire készüljenek a felek. A hatályos törvény alapján „örökké” tart az intézkedés, ezért a bankok több tízmilliárd forintnyi veszteséget számoltak el a második negyedévben, bár a legrosszabb forgatókönyvet ügyesen elkerülték. Piaci forrásaink szerint valószínű, hogy az idei év már elúszott a kamatstop kivezetése szempontjából, a Pénzügyminisztérium azonban nem válaszolt ezzel kapcsolatos megkeresésünkre. A kérdéssel a Portfolio szeptemberi Future of Finance 2026 konferencián is foglalkozunk, nem érdemes lemaradni róla.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×