Infostart.hu
eur:
355.87
usd:
308.01
bux:
132539.38
2026. június 10. szerda Gréta, Margit

Óvatosan a zöldséggel: agysorvadáshoz vezethet!

A vegetáriánus étrend egészségtelen is lehet - figyelmeztetnek brit orvosok, akik megállapították, hogy a húst egyáltalán nem fogyasztók körében hatszor nagyobb az agysorvadás kialakulásának veszélye.

A legnagyobb veszélynek a semmilyen állati eredetű ételt nem fogyasztó vegánok, illetve a vegetáriánusok vannak kitéve, mert az agy számára létfontosságú B12 vitamin legfontosabb forrása a hús - elsősorban a máj -, valamint a tej és a hal.

A B12 vitamin hiánya emellett vérszegénységet és az idegrendszer gyulladását is okozhatja. A vegetáriánus étrend nem tartalmaz elég B12 vitamint, amelyhez leginkább a kovászból jutnak hozzá ennek az étrendnek a hívei.

A vegetáriánus étrend és az agyzsugor kialakulása közötti kapcsolatra az Oxford Egyetem kutatói jöttek rá, akik 107, 61 és 87 év közötti embert figyeltek meg; memóriateszteket, fizikai ellenőrzést és agyi MRI vizsgálatokat végeztek rajtuk.

Az önkénteseken öt év elteltével megismételték a vizsgálatokat - ekkor derült ki, hogy azoknál volt a legnagyobb az agyzsugorodás veszélye, akiknek a szervezetében a legalacsonyabb volt a B12 vitamin szintje. E kutatás eredménye megerősíti azokat a korábbi következtetéseket, amelyek az agysorvadást kapcsolatba hozták a B12 vitamin alacsony szintjével.

Alkohol és elhízás

Az agysorvadás veszélyét az alkohol is növelheti: egy kutatásból, amelynek során 1800 ember agyát vizsgálták, kiderült, hogy aki hetente 14 italnál többet fogyaszt, 1,6 százalékkal nő a kór kialakulásának esély. A legnagyobb veszélynek a hetvenes éveikben járó nők vannak kitéve.

Az Alcohol and Alcoholism című szaklapban megjelent tanulmány szerint a bor kevésbé ártalmas ebből a szempontból, mint a sör. A sörfogyasztóknál a hippokampusz - az agynak az összetett információk, események memorizálásában kulcsfontosságú szerepet játszó része - tíz százalékkal kisebb, mint a borbarátoknál.

Az agysorvadáshoz hozzájárulhat emellett a túlsúly is - ezt már svéd kutatók állapították meg, akik 300 nő agyi vizsgálata során arra a következtetésre jutottak, hogy a kórban szenvedők átlagos testtömeg-indexe 27 (20-25 között normális, 20 alatt sovány, 25 fölött túlsúlyos, 35 felett kórosan elhízott valaki).

Azt is megállapították, hogy a testtömeg-index minden egypontos emelkedése 13-16 százalékkal növeli az agysorvadás kockázatát.

Címlapról ajánljuk
Mik meg nem történnek! Egy kutya kihúzta a bokor aljáról a vb-trófeát
vb-sztorik

Mik meg nem történnek! Egy kutya kihúzta a bokor aljáról a vb-trófeát

A csütörtökön kezdődő észak- és közép-amerikai labdarúgó-világbajnokság előtt az Infostart felidéz néhány különleges epizódot a tornák történetéből. Nem elsősorban olyanokat, amelyek az eredményekhez, a pályán történt eseményekhez kapcsolódnak, inkább olyanokat, amelyek mégis jellemzőek és emlékezetesek. Ezúttal 1966 a téma, az angolok eddigi egyetlen aranyérmét hozó futball-vb, amely után kis híján nem tudták átvenni a Rimet-kupát.

Pénteken érvénybe lép a migrációs paktum – Nemcsak Magyarország görget maga előtt tartozásokat

Nemcsak a fizikai infrastruktúra kialakítása okoz gondokat több uniós tagországnak, hanem a jogi átültetés kapcsán is jelentkeznek bizonyos gondok – mondta az InfoRádióban a Migrációkutató Intézet igazgatója az Európai Unió Migrációs és Menekültügyi Paktumáról. Marsai Viktor figyelmeztetett: ha a magyar kormány nem lesz hajlandó végrehajtani a paktum kötelezően előírt intézkedéseit, akkor a napi egymillió eurós bírság továbbra is „ketyegni fog”, sőt akár még kötelezettségszegési eljárás is indulhat Magyarországgal szemben.
inforadio
ARÉNA
2026.06.10. szerda, 18:00
Gál Katalin
a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete elnök-igazgatója
Figyelem! Különös kéréssel fordultak a nyaralókhoz a horvátok

Figyelem! Különös kéréssel fordultak a nyaralókhoz a horvátok

A zágrábi Rudjer Boskovic Intézet kampányt indított, amelyben turistákat és helyieket egyaránt arra kér, hogy fényképes megfigyeléseikkel segítsék az Adriai-tenger élővilágának kutatását. A résztvevők tengeri fajokat, inváziós növényeket, hulladékot és egyéb szokatlan jelenségeket rögzíthetnek, majd a Crafting the Sea alkalmazáson keresztül jelenthetik be észleléseiket. A kezdeményezést az Óceánok és kék innovációk napja elnevezésű rovinji rendezvényen mutatták be, ahol autonóm vízi járműveket is ismertettek, amelyek kamerákkal és érzékelőkkel térképezik a tengerfeneket. A kampány célja, hogy az állampolgári tudomány és a modern technológia együttes erejével pontosabb képet kapjanak az Adria környezeti változásairól.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×