eur:
411.19
usd:
392.62
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
A Liszt Ferenc-repülőtér felújított 1-es kifutópályája 2018. június 12-én. A pályát a tervek szerint június 30-án adják át.
Nyitókép: MTI/Kovács Tamás

Megszaporodott az átstartolások száma Ferihegyen

Idén, a mai napig kereken száz, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre érkező gép szakította meg leszállását irányítói utasításra vagy a pilóta egyéni döntésére. Ezzel az év végéig minden valószínűséggel megdől az úgynevezett átstartolások 2018-as rekordja.

Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de különös figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól – közölte az airportal.hu-val a magyar légtér irányításáért felelős vállalat.

Az átstartolásra a leszálló gépeket utasíthatja a légiforgalmi irányító repülésbiztonsági okból, vagy - ugyancsak a biztonságos leszállás érdekében - a pilóták maguk is döntenek e manőver mellett. Ilyenkor a pilóta jelzi, hogy a leszállási engedély ellenére mégsem teszi le a gépet.

Az átstartolás során a pilóta megszakítja a leszállást, és "nagy gázzal" ismét emelkedni kezd a géppel a kifutópálya fölött.

Tavaly több mint százötven ilyen eset volt, idén eddig már száz, az elmúlt négy napban öt gép startolt át.

Ahogy világszerte mindenhol, úgy Magyarországon is megnövekedett a forgalom az elmúlt években - ez és a zivataros, erős széllökésekkel járó időjárás is hozzájárult az átstartolások számának megemelkedéséhez. A tavaszi-nyári időszakban pedig szinte minden nap előfordul, hogy egy gép madárral ütközik, az ilyen esetekben pedig mindig ellenőrizni kell a futópálya állapotát, így a leszállás bizonyos ideig nem lehetséges.

A nyári csúcsidőszakban arra is volt példa, hogy egy-egy repülőgépnek a szokásosnál több időre volt szüksége a felszállás megkezdéséhez, emiatt a HungaroControl irányítói utasították átstartolásra az érkező járatot annak érdekében, hogy a légijárművek közötti előírt minimális biztonságos távolság meglegyen.

Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de mindig különös figyelmet igényel mind a pilótáktól, mind a légiforgalmi irányítóktól.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×