Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de különös figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól – közölte az airportal.hu-val a magyar légtér irányításáért felelős vállalat.
Az átstartolásra a leszálló gépeket utasíthatja a légiforgalmi irányító repülésbiztonsági okból, vagy - ugyancsak a biztonságos leszállás érdekében - a pilóták maguk is döntenek e manőver mellett. Ilyenkor a pilóta jelzi, hogy a leszállási engedély ellenére mégsem teszi le a gépet.
Az átstartolás során a pilóta megszakítja a leszállást, és "nagy gázzal" ismét emelkedni kezd a géppel a kifutópálya fölött.
Tavaly több mint százötven ilyen eset volt, idén eddig már száz, az elmúlt négy napban öt gép startolt át.
Ahogy világszerte mindenhol, úgy Magyarországon is megnövekedett a forgalom az elmúlt években - ez és a zivataros, erős széllökésekkel járó időjárás is hozzájárult az átstartolások számának megemelkedéséhez. A tavaszi-nyári időszakban pedig szinte minden nap előfordul, hogy egy gép madárral ütközik, az ilyen esetekben pedig mindig ellenőrizni kell a futópálya állapotát, így a leszállás bizonyos ideig nem lehetséges.
A nyári csúcsidőszakban arra is volt példa, hogy egy-egy repülőgépnek a szokásosnál több időre volt szüksége a felszállás megkezdéséhez, emiatt a HungaroControl irányítói utasították átstartolásra az érkező járatot annak érdekében, hogy a légijárművek közötti előírt minimális biztonságos távolság meglegyen.
Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de mindig különös figyelmet igényel mind a pilótáktól, mind a légiforgalmi irányítóktól.