eur:
411.3
usd:
391.29
bux:
79906.43
2024. november 26. kedd Virág
Miért nincsenek autószállító vonatok?

Miért nincsenek autószállító vonatok?

A német vasúttársaság 2017-ben megszünteti az autószállítási szolgáltatását, mert az olcsó bérautók és repülőjegyek miatt nincs rá igény. Magyarországon már évek óta nem járnak az autóvonatok, amelyek korábban nagyon népszerűek voltak a nyári időszakban.

Németországból kereste meg egy hallgató az InfoRádiót azzal a kérdéssel, van-e olyan vonat, amely nemcsak őt, hanem a személygépkocsiját is Magyarországra, illetve visszaszállítaná. Ezt kényelmes és olcsó megoldásnak tartaná, hiszen kipihenten érkezne és a vonatjegy kevesebbe kerül, mint a benzin. Magyarországon pedig a saját kocsiját vezethetné, nem pedig egy bérautót.

Az InfoRádió megkereste a MÁV-Start Zrt-t, amely írásban válaszolt a kérdéseinkre. „Korábban volt, de már nincs ilyen szolgáltatása a vasúttársaságnak. Az alap-, és a járulékos költségek - például az utazás, a speciális technológia és az állomásokon fizetendő díjak - miatt a jelenlegi árérzékeny piacon nincs kereslet erre a szolgáltatásra" - olvasható a cég közleményében.

Sokáig pedig volt igény az autóvonatokra - mondta T. Hámori Ferenc, az Indóház vasúti magazin főszerkesztője.

"Még a rendszerváltás előtt a keletnémet turisták előszeretettel használták az autószállító vonatot. Egy vonatpárról beszélünk, ez volt a legendás Saxonia nemzetközi gyorsvonat. Drezdából indult, ott lehetett bevagonírozni az autókat, másfél órát vett igénybe a művelet. Barsandaunál lépett ki Kelet-Németországból a vonat, Komáromnál be Magyarországra" - idézte fel a főszerkesztő.

"A Keleti pályaudvaron volt az az úgynevezett fejrámpa, amelynek a maradványai ma is láthatók a Kerepesi út felőli oldalon  a 14. vágánynál. A keletnémet turisták elsősorban a Balatont keresték fel, a siófoki állomáson is van egy lehajtórámpa, ahol a Trabantok, Wartburgok, Skodák és Daciák lehajthattak" - mondta T. Hámori Ferenc.

A főszerkesztő elmondta, a jegy olcsó volt. Egy odaútért 1300 forintot kellett fizetni, ez, mint kiemelte, még az akkori árakon is megfizethető szolgáltatás volt.

A német-magyar vonal megszűnésének okait részletezve T. Hámori Ferenc elmondta: "az egykori keletnémet állampolgároknak megszűnt az érdeklődése a magyarországi turisztikai desztinációk iránt, illetve megengedhették maguknak azt, hogy más módon tegyék meg az utat."

Például fapados repülővel, majd bérelt autóval, amelynek áraival már a Deutsche Bahn sem tud versenyezni, ezért 2017-ben, ötven év után megszünteti az autószállítási szolgáltatását. Néhány másik ország vasúttársasága még kitart. Bécsből Hamburgba, Kölnbe, Düsseldorfba, Feldkirchbe, Livornóba és Veronába, valamint Grazból Feldkirchbe, onnan pedig Villachba járnak autóvonatok. Hollandiából Ausztriába, Kassáról Prágába, Zágrábból Splitbe, Belgrádból pedig a montenegrói Bar kikötővárosába lehet eljutni ezen a módon.

Az autószállító vonatjáratokhoz két órával az indulás előtt kell kiérkezni, és nemcsak az utas, hanem a gépjármű után is meg kell fizetni a viteldíjat

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor áttekintette az új MKIK-elnök akciótervét

A kormány valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara együttműködése elengedhetetlen, hiszen közösen dolgozva lehet hatékony programokat kialakítani, és a vállalkozói szektort érintő gazdasági kihívásokra megfelelő válaszokat adni - mondta Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke kedden annak kapcsán, hogy a napokban lezajlott az első tárgyalás Orbán Viktor kormányfő és Nagy Elek, az MKIK nemrég megválasztott elnöke között.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.26. kedd, 18:00
Nógrádi György
biztonságpolitikai szakértő
Jelentős változásokat hozhat 2025 a hazai építőiparban  -Mennyire optimista most a szektor?

Jelentős változásokat hozhat 2025 a hazai építőiparban -Mennyire optimista most a szektor?

Az épületépítési ágazat termelése az idei január-szeptember közötti időszakban 2,7%-kal elmaradt az egy évvel korábbi értéktől, és bár az április-májusi adatok kedvezőbbek voltak, júniusban ismét kisebb visszaesés történt, ami az azt követő három hónapban is folytatódott. Szeptemberben így már 17%-os volt a visszaesés. Amennyiben az utolsó negyedévben az említett kedvezőtlen tendencia marad meghatározó, akkor valószínűsíthető, hogy 2024 egészét tekintve az ágazat negatív adattal zárja majd az évet - derül ki az Újház Építőipari Trendmonitor legfrissebb számaiból, ami az aktuális hangulat mellett az előttünk álló időszakra is kitért.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×