A válság hatására nemhogy nem csökkent, hanem még nőtt is a Magyarországon évente 16 ezer idő előtti elhalálozást okozó szennyezés koncentrációja a levegőben - mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Ennek oka részben az, hogy sok háztartásban a drága földgáz helyett rossz minőségű fűtőanyagokat égetnek, részben pedig az, hogy késlekednek a közlekedéssel kapcsolatos lépések megtételével.
Lukács András hozzászólásában hangsúlyozta, hogy a kormányprogramot jónak tartják, ugyanakkor aggodalommal látják, hogy a végrehajtása lassan halad. A képviselők egyhangúan arról döntöttek, hogy a közeljövőben hosszabb időkeretben ismét napirendre tűzik a PM10-csökkentési program megvalósulásának vitáját.
10 millió nap betegen
A PM10 olyan apró részecske, amely főleg a közlekedésből és a fűtésből származik. A PM10-szennyezés miatt Magyarországon évente mintegy 16 000 ember hal meg idő előtt és több mint 10 millió napot töltenek el betegen.
Jávor Benedek, bizottság elnöke bevezetésként elmondta: az országgyűlési képviselők azt szeretnék megtudni, mit sikerült eddig megvalósítani a programból, és mi várható az elkövetkező időszakban.
A Vidékfejlesztési Minisztérium képviseletében Dobi Bálint arról számolt be, hogy az elmúlt három évben sajnos növekedett a részecskeszennyezés, ami elsősorban annak a következménye, hogy a gazdasági nehézségek miatt a lakosság sok helyen a gáztüzelésről áttért a szénnel, fával történő fűtésre.
2011-ben a PM10 koncentrációja minden mérőállomáson túllépte az egészségügyi határértéket, és az állomások 80 százalékánál jogszabályok által megengedett 35 napnál is több alkalommal történt túllépés. A kormányprogram intézkedései között szerepel a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése, amely a tervek szerint 2013 júliusában meg is valósul. Uniós támogatással épülnek olyan logisztikai központok, amelyek révén csökkenthető az áruszállítás okozta légszennyezés.
Eljárás Magyarország ellen
Dobi Bálint elmondta, hogy továbbra is folyik az uniós jogsértési eljárás Magyarország ellen határértéket meghaladó PM10-szennyezés miatt.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hozzászólásában hangsúlyozta, hogy a kormányprogramot kiemelkedően jónak tartják, ugyanakkor aggodalommal látják, hogy a végrehajtása lassan halad. Üdvözlik a tehergépkocsik útdíjának bevezetését, viszont elhibázottnak tartják azt, hogy nem kellene útdíjat fizetni az alacsonyabb rendű úthálózaton. Sok külföldi példa bizonyítja ugyanis, hogy emiatt a teherautók egy része leterelődik ezekre az utakra, éppen a településeken belül növelve a környezetszennyezést.
Hanganyag: Gál Ildikó







