Öt hét alatt, műszaki hiba nélkül tette meg a Népszínház utca és a Baross tér közötti 450 méteres utat a 4-es metró déli fúrópajzsa, ez óriási teljesítmény - emelte ki Klados Gusztáv. A DBR projektigazgatója az InfoRádiónak elmondta, hogy az északi fúrópajzs várhatóan két hét múlva érkezik a Keleti pályaudvarhoz.
"Hátravan még a Baross tér és a Köztársaság tér, valamint a Köztársaság tér és a Rákóczi tér közötti kereszttárak építése, illetve az alagútfúráshoz használt szerkezetek eltávolítása. Ha a szakemberek ezzel elkészülnek, megkezdődhet a vágányok építése" - magyarázta Klados Gyula. Hozzátette, a budai oldal állomásai szinte teljesen elkészültek, a 4-es metró pesti állomásait azonban most kezdik majd építeni. "Ha minden jól megy, 2013 végén vagy 2014 elején már az utasok is használhatják az új metróvonalat, ám ehhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyét is meg kell kapnunk" - mondta.
Több mint 150 milliárdba kerülne a második ütem
Demszky Gábor péntek délelőtti sajtótájékoztatóján kiemelte, nemcsak a DBR, hanem az alagútfúrást végző Bamco is jól teljesített, mert a meghosszabbított határidő előtt befejezték a munkát. A főpolgármester azt szeretné, ha a metróépítő gárda együtt maradna, véleménye szerint ugyanis kulcskérdés, hogy a mostani csapat tudja-e folytatni a munkát a második és a harmadik ütemben.
Kitért arra is, hogy Budapestnek 69, a kormánynak 96 milliárdjába kerülne a második ütem. A szakma a hosszabbítás mellett áll, de nem tudni, hogy az unió azt mennyiben támogatná. A főpolgármester úgy véli, hogy ha a kormány beadja a pályázatot, akkor az EU megadja a támogatást. A kérdés, hogy ezt az "áldozatot" meghozza-e a főváros és a kormány - tette hozzá.
Több mint három éve építik a 4-es metró alagútját
A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, akkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról 7,4 kilométeres útjára. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 107 hét alatt kellett volna elérniük az Etele térre, de csak 2008-ban 245 hét késés halmozódott fel telekkisajátítási problémák és a Bamco többszöri leállása miatt. Az alagútfúrást végző Bamco a legutóbbi ütemtervéhez képest a szerkezet három-négy hónappal korábban ért a Keleti pályaudvarhoz. Az eredeti tervek szerint egy éve kellett volna a pajzsoknak megérkezniük a Baross térre.
A pajzsok Budán átlagosan tizenegy, a pesti oldalon tizenhat métert tettek meg naponta, a kész alagútba összesen 3750 alagútgyűrűt és 22 500 alagútfalazó elemet szereltek be. Az építés során rekordot is döntöttek: harmincegy métert haladtak az egyik pajzzsal egy nap alatt.
Hanganyag: Sigmond Árpád