eur:
399.97
usd:
364.93
bux:
74186.25
2024. október 9. szerda Dénes

Jöhet a dugódíj - de csak ha elkészül a 4-es metró

A fővárosi kabinet keddi ülésén tárgyalt a dugódíj bevezetésének előkészítéséről. A szakértői javaslat szerint a Hungária körúton belül szednék a díjat, ami a BKV-jeggyel lenne arányos. A bevezetéssel azonban meg kell még várni a 4-es metrót és a tervezett villamosvonal-hosszabbításokat. A város vezetői tárgyaltak a fővárosi parkolási rendszer egységesítéséről is.

A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna, tájékoztatta az Indexet Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója.

A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.

A behajtási rendszer kialakításának feltétele a jelenleg zajló vagy előkészítés alatt álló közösségi közlekedési beruházások (4-es metró I. ütem, 1-3-as villamos fejlesztése, egyéb villamos projektek) befejezése illetve a zónahatáron kívül kialakítandó P+R parkolók kiépítése és a helyi buszközlekedés fejlesztése.

Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban néhány év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

A behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros közlekedés, valamint a parkolás fejlesztésére, valamint a BKV működési költségeire fordíthatna az önkormányzat.

A kabinet az ülésén arról döntött, hogy kezdődjenek meg az előzetes egyeztetések a kerületi önkormányzatokkal, fővárosi frakciókkal és a szakmai szervezetekkel. A városvezetés ezen tárgyalások után, decemberben tárgyal ismét a személyforgalmi behajtási díj kérdéséről.

Egységesítenék a fővárosi parkolási rendszert

A kabinet az egységes budapesti parkolási rendszer kialakításának lehetőségeiről is tárgyalt. A júniusban hatályba lépett fővárosi parkolási rendeletet előkészítő önkormányzati szakcég, a Parking Kft. új javaslattal állt elő a budapesti parkolási rendszer egységesítése érdekében.

Tekintettel arra, hogy a kerületek parkolási szerződéseinek jelentős része már az idén, valamint jövő év elején lejár, új alapokra helyezhető az üzemeltetés. A kulcsszó a közszolgáltatás. Ez biztosítaná, hogy több pénz folyna be, amelyet a fővárosi lakosok, autósok érdekében forgatnák vissza, valamint kiszűrhetnék a visszaéléseket.

Az elképzelés szerint a jelenlegi struktúrával szemben a felszíni parkolást közszolgáltatási szerződés keretében üzemeltetnék. Az Európai Unió előírásai is szorgalmazzák ezt a módszert. A fővárosi önkormányzat megváltoztatná a tulajdonában álló cégek szerződéseit. Az új elszámolási rendszerben a parkolási bevételek közvetlenül az önkormányzatok számláira folynának be.

A parkolási feladatokat közszolgáltatásként ellátó társaságnak a működéshez szükséges forrásokat az önkormányzatok külön-külön biztosítják az elfogadott üzleti terv alapján megkötött éves közszolgáltatási szerződés alapján. A bevételek tehát az önkormányzatokhoz kerülnének közvetlenül, és a parkolási társaság csak a jogosan felmerülő, ellenőrizhető és előre elfogadott költségeket kapná vissza.

A fővárosi önkormányzat azonban csak a közterületi parkolóhelyek egytizedének tulajdonosa, ezért a budapesti parkolás csak akkor helyezhető új alapokra, ha a kerületek is áttérnek a közszolgáltatási modellre. Az új elképzelés azonban nem csak a főváros, hanem a kerületek számára is a legkedvezőbb megoldás a parkolás gazdálkodási feladatok ellátására.

A közszolgáltatási szerződés keretében végzett megfelelően költséghatékony üzemeltetés garancia arra, hogy a jövőben átlátható módon és több pénzhez jutnak az önkormányzatok. A kabinet keddi ülésén úgy határozott, hogy támogatja a felszíni parkolási rendszer egységesítését, valamint annak közszolgáltatási struktúrában történő megvalósulását. A városvezetés ezzel párhuzamosan egyeztetést kezdeményez a jelenleg nem önkormányzati tulajdonú üzemeltető társasággal (Centrum Kft.) együttműködő kerületekkel.

Hanganyag: Sánta András

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor az Európai Parlamentben: azért jöttem, hogy ébresztőt fújjak

Orbán Viktor az Európai Parlamentben: azért jöttem, hogy ébresztőt fújjak

Kedden két órán át állta az újságírói kérdések özönét Orbán Viktor miniszterelnök, szerdán pedig az Európai Parlament plenáris vitájának részeként mutatja be Magyarország mint az EU soros elnöke féléves elnöki programját a strasbourgi EP-ülésteremben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.09. szerda, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Orbán Viktor ébresztőt fújna Európának, von der Leyen kőkeményen kritizálta a magyar kormányt

Orbán Viktor ébresztőt fújna Európának, von der Leyen kőkeményen kritizálta a magyar kormányt

Orbán Viktor miniszterelnök a magyar EU-elnökség programbeszédében a versenyképesség növelését, a szabályozások egyszerűsítését és a tagállamok közötti együttműködés erősítését hangsúlyozta az Európai Parlament előtt. Kijelentette, hogy a magyar elnökség novemberben új versenyképességi paktumot mutat be, és kiemelte, hogy az EU ipari kapacitásainak megtartása, a magas energiaárak kezelése és a zöld átállás megalapozása kulcsfontosságú. A migrációval kapcsolatban a miniszterelnök a schengeni rendszer összeomlásától óvott, és az unió határain kívül kialakítandó menekültügyi hotspotokat javasolta. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke erősen kritizálta a magyar miniszterelnök kijelentéseit és a kormány intézkedéseit, álszentséggel vádolva a kabinetet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×