2024. szeptember 27. péntek Adalbert
Nyitókép: Sabine Nooten / Würzburgi Egyetem

Újabb veszély leselkedik a méhekre

Nemcsak a rovarirtószerek, a hőhullámok is rontják a poszméhek szaglását.

A poszméhek szaglására nemcsak a rovarirtószerek hatnak negatívan, hanem a magas hőmérséklet is csökkenti a rovarok szaglását, ez pedig a haszonnövények beporzására is komoly hatással lehet - derült ki a HUN-REN Agrártudományi Kutatóközpont (ATK) Növényvédelmi Intézete (NÖVI) és a Würzburgi Egyetem közös kutatásából.

Az éghajlatváltozás sokféleképpen befolyásolja az ökoszisztémákat. Ennek egyik következménye a hosszabb és intenzívebb hőhullámok megjelenése, amelyek olyan alapvető természetes folyamatokat érintenek, mint például a beporzás. A HUN-REN ATK Növényvédelmi Intézet és a würzburgi Julius-Maximilians Egyetem kutatói ennek kapcsán megvizsgálták, hogyan hat a hőhullám a poszméhekre - olvasható a Magyar Kutatási Hálózat (HUN-REN) MTI-hez eljuttatott keddi közleményében.

A poszméhek beporzóként létfontosságú szerepet játszanak mind a természetes ökoszisztémákban, mind a mezőgazdaságban, jelentősen hozzájárulva a terméshozamhoz és a biodiverzitáshoz. Ezek a szőrös rovarok különösen érzékenyek a hőhullámokra, mivel ők inkább a hidegebb élőhelyekhez tudnak jobban alkalmazkodni, mint a melegebbekhez. Beporzóként a poszméheket látásuk mellett a növények által kibocsátott illatanyagok vezérlik. Ezek az illékony vegyületek nemcsak a növények helyét mutatják meg, hanem információt is tartalmaznak a virágok állapotáról - írták a közleményben.

A közlemény idézi Kárpáti Zsoltot, a HUN-REN ATK tudományos főmunkatársát, aki elmondta: a kísérlet során a poszméheket 40 Celsius-fokos hőmérsékletre helyezték, ami jelentősen rontotta a virágillat-érzékelésüket, gyakorlatilag elveszítették a szaglásukat. A hímeknél csaknem 50 százalékos, a nőstény dolgozóknál pedig akár 80 százalékos szagláscsökkenést is megfigyeltek. "Sajnos az ideális hőmérsékletű regenerációs időszak sem vezetett náluk azonnali javuláshoz" – tette hozzá a kutató.

A poszméheket 24 órával a hőstressz után újra megvizsgálták, és azt tapasztalták, hogy csak részlegesen nyerték vissza a szaglásukat. A tanulmány megerősíti, mennyire erősen befolyásolja az éghajlatváltozás a rovarok és a növények közötti kölcsönhatást, amiben a hőhullámok kulcsszerepet játszanak.

A HUN-REN ATK NÖVI kutatói szerint a hőstressz okozta szagláscsökkenés miatt kevesebb haszonnövényt porozhatnak be a poszméhek, mivel a rosszabb szaglásuk miatt nem találják meg a virágokat. Mindezek mellett sajnos a poszméhkolóniák állapota is romolhat, hiszen nem tudnak elég pollent és nektárt vinni a fészekbe.

"Jóllehet, a poszméheken kívül más rovarok is be tudják porozni a növényeket, de mivel azok száma a klímaváltozás miatt szintén csökken, ezért a beporzás esélye is csökken" – emelte ki a közleményben Kárpáti Zsolt.

A kutatók tanulmánya a közelmúltban jelent meg a Proceedings of the Royal Society B című szakfolyóiratban.

(A nyitóképen: A mezei poszméh (Bombus pascuorum) a szőrös kenderkefűvön (Galeopsis speciosa) táplálkozik. Ha túl meleg van, a rovarok alig érzékelik a virágok illatát.)

Kormányválság alakult ki Csehországban, koalíciós tárgyalások jönnek

Azután, hogy Petr Fiala miniszterelnök kedden bejelentette, meneszteni kívánja a kabinetből Ivan Bartos kalózpárti kormányfőhelyettest és regionális fejlesztési minisztert, mert nem elégedett a munkájával, a Kalózpártnál "robbant a bomba". Bartos szerint Fiala megszegte a koalíciós szerződést.
2024.09.27. péntek, 18:00
Steinbach József
a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke
Megváltoztatja nukleáris doktrínáját Oroszország, Vuhledárban folynak a harcok – Háborús híreink csütörtökön

Vlagyimir Putyin orosz elnök szerdán bejelentette, megváltoztatja Oroszország nukleáris doktrínáját, kifejezetten azzal a céllal, hogy szükség esetén atomcsapást tudjon mérni Ukrajnára. Eszerint nukleáris csapással lenne sújtható egy olyan agresszor állam is, amely nem rendelkezik nukleáris fegyverrel, de egy másik, atomfegyverekkel rendelkező ország támogatását élvezi. Utóbbi az Egyesült Államokra és Ukrajnára vonatkozhat. Orosz jelentések szerint újabb két települést foglaltak el Donyeck megyében, és már az egykor 14 ezres város, Vuhledár belterületén folynak a harcok.