2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna
Nyitókép: Pexels

Ökoréten dupla annyi rovar él

Lényegesen eltérő az ökológiai és a hagyományos művelésű földeken található rovarmennyiség és fajgazdagság - derül ki egy friss kutatásból.

A bioművelésű réteken mintegy 60 százalékkal több pillangófaj és a biomasszának köszönhetően kétszer annyi rovar él, mint a hagyományos művelésű területeken - állapította meg egy osztrák-német kutatócsoport. Az Ecology and Evolution című szaklapban bemutatott tanulmányban megállapították, hogy

a különböző földművelési formák jelentős hatással vannak a rovarállományra is

- írta az MTI.

A kutatócsoport Jan Christian Habel, a Salzburgi Egyetem biotudományokkal foglalkozó munkatársa vezetésével rovarcsapdákat állított fel egy ökofarmon és egy hagyományos gazdaságban és megvizsgálták, amit abban találtak. Örökítőanyaguk alapján azonosították az egyes rovarfajokat a meglévő DNS-adatgyűjtemény segítségével.

Azt találták, hogy az ökoréteken a biomasszát figyelembe véve duplaannyi rovar került a csapdákba, mint a hagyományos művelésű területeken – olvasható a Müncheni Zoológiai Állami Gyűjtemény közleményében. Csak a pillangókat vizsgálva mintegy 60 százalékkal több faj került az ökofarmon lévő csapdába, mint a másikba – írták a szakértők. Hasonló arányban találtak veszélyeztetett molylepke fajokat is a bioréteken a hagyományos művelésűekkel összevetve.

A tanulmány kimutatta, hogy a biogazdálkodással mérsékelhető a mezőgazdasági művelés alatt lévő vidékeken a faji sokszínűség visszaesésének mértékét – fejtették ki a tudósok.

Mi vezetett a németországi Zöldek zuhanórepüléséhez?
Elemzés

Mi vezetett a németországi Zöldek zuhanórepüléséhez?

Egyre csökken a németországi Zöldek párt támogatottsága, öt év alatt több mint duplájára, 25-ről 56 százalékra nőtt azok száma, akik semennyire sem tudnak azonosulni a párttal, ezzel Németország egyik leginkább elutasított politikai tömörülésévé vált. A háttérben a zöldítés, a kormány energiapolitikája áll - mondta az InfoRádióban Dobrowiecki Péter, a Mathias Corvinus Collegium Magyar-Német Intézetének kutatási vezetője.
2024.03.28. csütörtök, 18:00