Infostart.hu
eur:
363.41
usd:
315.08
bux:
150022.25
2026. augusztus 14. péntek Marcell

Alábecsülték a paracetamol hosszú távú szedésének kockázatait

Korábban alábecsülték a paracetamol hosszú ideig és nagy adagokban történő szedésének kockázatait - figyelmeztetett egy brit szakfolyóiratban megjelent tanulmány.

A világszerte leginkább - többnyire recept nélkül - forgalmazott fájdalomcsillapítót számos fájdalmas akut vagy krónikus betegség esetében ajánlják. Általánosságban kevésbé tartják veszélyesnek, mint a szintén a fájdalom csillapítására használt, szteroidokat nem tartalmazó gyulladásgátlókat és az ópiumszármazékokat.

Korábban is ismert volt, hogy túladagolás esetén a paracetamol károsítja a májat, brit kutatók viszont a British Medical Journal (BMJ) gondozásában megjelenő Annals of The Rheumatic Diseases című szakfolyóiratban kedden megjelent tanulmányukban a gyógyszer rendszeres és hosszú idejű alkalmazásának hatásait vizsgálták.

Nyolc korábbi tanulmány alapján kimutatták, hogy az ismételten és jelentős dózisokban (napi 3 gramm) paracetamolt szedő betegek esetében a halálozási arány elérheti a 63 százalékot is.

A paracetamol rendszeres szedése 68 százalékra növelheti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is heti több mint 15 tabletta fogyasztása esetén.

A gyomor- és bélrendszeri, valamint a veseproblémák kialakulásának kockázata rendszeres fogyasztás esetén szintén megnő.

A veseproblémák esetében a kockázat kétszeresére nőhet, ha a páciens élete során több mint 500 gramm paracetamolt fogyaszt.

A paracetamolt általában 500 vagy 1000 milligrammos tabletták formájában forgalmazzák.

A leedsi kórház Philip Conaghan vezetette kutatócsoportja elismerte, hogy abszolút értékben ugyan alacsonyak az említett kockázatok, de a tanulmányuk rámutatott, hogy "a paracetamol valódi kockázata magasabb annál, mint amit jelenleg az orvostársadalom gondol".

"Tekintettel arra, hogy gyakran alkalmazott szer, mely orvosi rendelvény nélkül kapható, indokolt lenne rendszeresen felülvizsgálni a hatékonyságát és a szervezet gyógyszertűrését az egyes kórok esetében" - olvasható a tanulmányban.

Címlapról ajánljuk
Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Minden európai folyón gondot okoz az alacsony vízállás, az áruszállítás szempontjából fontos Rajna és Duna legnagyobb részén gyakorlatilag ellehetetlenült a teherhajózás – mondta el az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila hangsúlyozta: csak azokon a folyószakaszokon tudnak közlekedni a hajók, ahol vízlépcsőt építettek.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Az éjszaka folyamán Oroszország támadást hajtott végre az izmajili kikötő területén Odessza megyében, károkat és tüzet okozva - közölték az ukrán hatóságok a Reuters szerint. A román határ közelében fekvő Izmajilben található Ukrajna legnagyobb Duna menti kikötője, amely gabonát és egyéb árukat kezel. Kijevnek és a nemzetközi partnereinek van egy közös terve arra, hogy Moszkvát a háború befejezésére kényszerítsék - jelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán államfő tegnap. Zelenszkij szerint a terv a Vlagyimir Putyin orosz elnökre nehezedő nyomáson alapszik - írja a Kyiv Independent. Cikkünk folyamatosan frissül.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×