2024. szeptember 30. hétfő Jeromos

Német és japán csillagászok felfedezték a legtávolabbi galaxishalmazt

Német és japán csillagászok felfedezték az univerzum eddigi legtávolabbi galaxishalmazát - közölte a Földön kívüli fizikával is foglalkozó Max Planck Intézet a németországi Garchingban.

***** A galaxishalmaz 9,6 milliárd fényévnyi távolságra van, vagyis a világegyetem keletkezésének idejéből származik. Az eddigi rekordhalmaz 400 millió fényévvel közelebb van a Földhöz. Egy fényév az a távolság, amelyet a fény egy év alatt tesz meg, ez mintegy 9 és fél billió kilométernek felel meg. A jelenlegi ismeretek szerint az univerzum 13,7 milliárd éves. Az új felfedezés és korábbi hasonló megfigyelések által az asztronómusok a világegyetem kialakulásáról is információkat szereztek. A galaxishalmazok a világűr legnagyobb alkotóelemei. A Föld galaxisa, a Tejútrendszer a Virgo-halmaz része, amely csaknem kétezer galaxisból áll.

Történelmi győzelem küszöbén az Osztrák Szabadságpárt

A hivatalos előrejelzések szerint történelmi győzelmet aratott a vasárnapi osztrák parlamenti választáson az illegális bevándorlás ellen harcot hirdető radikális jobboldali Osztrák Szabadságpárt (FPÖ). Az eddig összeszámolt szavazatokon alapuló adatok szerint a Szabadságpárt korábban még nem szerepelt olyan jól, mint most.
2024.09.30. hétfő, 18:00