Száz eseményt, csapatot és versenyzőt vizsgáltak a kutatásban, amely megállapította, hogy fosszilis energiahordozókat előállító cégek, autómárkák és légitársaságok a legnagyobb támogatói a téli sportoknak – írja a The Guardian.
A Badvertising kampánycsoport és a New Weather Sweden kutatóintézet által készített jelentés 83 szponzori megállapodást talált autógyártókkal: a téli sportok legnagyobb irányító testületét, a Nemzetközi Sí- és Snowboard Szövetséget (FIS) is az Audi szponzorálja. Az Audi által 2021-ben gyártott járművek csaknem 90 százaléka benzin- vagy dízelüzemű volt.
A jelentés továbbá 12 fosszilis energiahordozóval foglalkozó vállalat – köztük a Gazprom és az Equinor --, valamint öt légitársaság – köztük a British Airways és a SAS – szponzori szerepére is rátalált.
Az Alpokban 2023 tele nem bővelkedett a hóban:
a legújabb kutatások szerint 36 nappal rövidebb ideig fedte a hegyeket hótakaró, mint átlagosan.
A jelenség mögött a szén-dioxid-kibocsátás hajtotta globális felmelegedés áll, amely évente átlagosan 90 ezer négyzetkilométerrel csökkenti a hótakarót az északi féltekén.
"A klímaviszonyok okozta környezetszennyezés hatására elolvad a hó és a jég, amelytől a téli sportok függenek. A magas széndioxid-kibocsátású szponzorok szerepvállalása olyan, mint ha a téli sportok a saját koporsójukba vernének szöget. Ennek véget kell vetni" – nyilatkozott Lizzy Yarnold kétszeres olimpiai aranyérmes szkeletonos.
"Ironikus, hogy a fosszilis energiahordozók gyártóinak szponzori szerepe ennyire elterjedt egy olyan sportágban, amely nagy mértékben függ a hideg telektől és a hótól" – tette hozzá a svéd Emil Johansson Kringstad háromszoros világbajnok egykori sífutó.
Andrew Simms a Badvertising részéről úgy fogalmazott: ahogyan a dohánycégek egészségkárosító tevékenységük miatt nem jelenhetnek meg reklámokban, úgy kellene a legfőbb szennyezőkkel szemben is fellépni, nem csak a sport területén.
A sísport krémje nemrég szólította fel a FIS-t arra, hogy tegyen lépéseket az éghajlati válság miatt, például azzal, hogy racionálisabb versenynaptárt szervez. Ebben a szezonban a férfi versenyzők kétszer utaznak Európából Észak-Amerikába és vissza.
A 2022-es téli olimpiai volt az első, amelyet teljes mértékben műhavon rendeztek meg.