"Vallás, hús és hatalom" - ez a címe a 80. életévét nem sokkal ezelőtt betöltött, magát mindig is ateistának és kommunistának nevező művész életműtárlatának, amelynek - sajátos módon - éppen a bécsi Szent István katedrális múzeuma (Dommuseum) adott otthont.
Az osztrák katolikus egyházat és híveit modernnek és toleránsnak tartja az osztrák sajtó, a "Leonardo Utolsó Vacsorája Pasolini átigazításában" című festmény azonban tiltakozó levelek, telefonok és blogok áradatát zúdította az alkotóra és a szervezőkre egyaránt.
Bár Jézus arca nem látható, alakja egyértelművé teszi a figurát, nemi szervét pedig nem takarja köpenye és körülötte ugrálnak az apostolok, félreérthetetlen homoszexuális pózokban. Ráadásul a kiállítás éppen húsvét körül nyílt meg, így a "szentségtörés" különösen élesen hatott.
Cristoph Schönborn bécsi érsek, akit szintén nem kíméltek a támadások a kiállítás engedélyezése miatt, kénytelen volt ezt a képet levetetni. Maradt ugyanakkor egy másik, nem kevésbé vitatható kép, amely a keresztre feszítés jelenetét mutatja be, és a Jézus lábainál álló katona megfogja a Megváltó nemi szervét.
"Hrdlicka nagyon jelentős művész, nagy útkereső, de az, hogy a Dómmúzeum kiállítást szentelt neki, nem jelenti automatikusan azt, hogy minden művével egyetértünk" - hangsúlyozta az érsekség szóvivője, aki szerint az "utolsó vacsora" kiválasztása "nem volt szerencsés".
Bernhard Böhler, a múzeum igazgatója viszont védelmébe vette a művészt. "Hrdlickának joga van az embereket ennyire drasztikusan, hús-vér valójukban ábrázolni" - mondta.
Maga az alkotó arra hivatkozott, hogy egyenesen Leonardo da Vincitől vette az ihletet, akinek festményén nincsenek nők és maga a reneszánsz mester "is meg volt győződve arról, hogy az apostolok körét homoerotikus kapcsolat kötötte össze."
Ami pedig a Bibliához való viszonyát illeti, Hrdlicka így nyilatkozott: "Mindig is megrészegített. Izgalmas, mint egy krimi és irodalmi szempontból felülmúlhatatlan."
A kiállítás május 10-ig látható.
Lehet, hogy most a britek átléptek egy határt