Infostart.hu
eur:
386.74
usd:
330.22
bux:
109880.41
2025. december 19. péntek Viola
Ütközésben összetört kisteherautó és kamion az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán Kecskemét térségében 2021. június 24-én. A balesetben egy ember súlyosan megsérült, másfél kilométeres a torlódás az M5-ös autópályán.
Nyitókép: MTI/Donka Ferenc

Vigyázat, újabb jogosítványnak támadhat neki az EU

Ezúttal a B-s jogosítvánnyal vezethető kisteherautóknál szorgalmaz szigorításokat az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács.

Közös nyílt levélben kérték az Európai Parlament képviselőit az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács gyalogos, kerékpáros és közlekedési dolgozói munkacsoportjai a kisteherautó-vezetők szakmai képzésének szabályozására. A nonprofit szervezet azt szeretné elérni, hogy az autóbusz-vezetőkhöz hasonlóan támasszon az EP szigorúbb szakmai követelményeket a kisteherautó-sofőrökkel szemben is. Mindezt a kisteherautó-vezetők által okozott növekvő számú halálos és súlyos közlekedési balesetekkel indokolták – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

2019-ben a halálos balesetek 11 százalékát okozták kistehergépjárművek az Európai Unió útjain 2630 ember halálát okozva. Tízből négy esetben a halálos áldozatok gyalogosok, kerékpárosok és motorosok voltak.

Számos tényező alapján az ETSC a kisteherautós balesetek számának további növekedését prognosztizálja, ami magával vonhatja a súlyos és halálos kimenetelű balesetek sokasodását is. Mindeközben a tagállamok által már elfogadott uniós célkitűzés értelmében 2030-ra a 2019-es szint felére kellene csökkenteni az unióban a közúti közlekedési balesetekben elhunytak és súlyosan megsérültek számát.

Az ETSC álláspontja szerint a kisteherautó-vezetőkre vonatkozó szabályok felülvizsgálata, köztük annak újragondolása, hogy milyen feltételek, szakmai követelmények teljesítése után ülhessen valaki áruszállító kisteherautó volánja mögé, jelentősen javíthatná a közlekedésbiztonságot az Európai Unióban.

Jelenleg B kategóriás jogosítvánnyal bárki vezethet kisteherautót, és az ETSC arra figyelmeztetett, „kritikus kérdés a 3,5 tonnánál kisebb tömegű kisteherautókra alkalmazott viszonylag enyhe szabályozás például a nehéz tehergépjárművekhez képest, így nem vonatkoznak rájuk a vezetési és pihenőidőre vonatkozó uniós szabályok sem. Ráadásul a tehergépjárműveket üzemeltetőket érintő súlyos sofőrhiány is abba az irányba tereli a fuvarozókat, hogy ahol csak tehetik, a szállítmányaikat mindinkább kisteherautókkal juttassák el a célállomásig.

Az ETSC a közúti biztonság fokozása érdekében átfogó képzést szorgalmaz a kisteherautó-vezetők számára, amelyek kiterjedne a biztonságos be- és kirakodásra, a rakomány rögzítésére, a tolatás és a rámpa vagy rakodóhely mellé/elé parkolás szabályos és biztonságos végrehajtására, a fáradtság megelőzésére, az utazás megtervezésére és a közlekedési szabályok betartására, köztük a biztonsági öv használatát (ami ebben a járműkategóriában arányaiban kisebb az átlagosnál) és a zavaró tényezők elkerülésére.

A szervezet nem ért egyet az Európai Bizottság javaslatával, mely szerint a „B” kategóriás jogosítvánnyal vezethető járművek megengedett tömegét 3,5-ről 4,25 tonnára emelnék fel.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×