eur:
390.47
usd:
364.17
bux:
68385.64
2024. április 30. kedd Katalin, Kitti

Magyarország volt a téma az Európai Parlamentben

Az Európai Bizottság a bírák nyugdíjazásának magyarországi szabályait illetően az egyenlő elbánás elvének érvényesülését, a bíróságok és az adatvédelmi hatóság tekintetében pedig a függetlenség meglétét vizsgálja leginkább - közölte csütörtökön Brüsszelben az uniós végrehajtó testület igazságügyi főigazgatója.

Francoise Le Bail a közelmúltban elfogadott magyar jogszabályoknak az uniós joggal való összhangját vizsgáló tevékenységről tájékoztatta az Európai Parlament (EP) állampolgári jogokkal, valamint bel- és igazságüggyel foglalkozó szakbizottságát (LIBE). Elmondta, hogy az uniós biztosok jövő keddi ülésére már elkészül a magyar törvények teljes körű elemzése, és így a testület megalapozott döntéseket tud majd hozni, szükség esetén akár a kötelezettségszegési eljárás megindításáról is.

A főigazgató elmondta: megvizsgálják, hogy a diszkriminációmentes foglalkoztatást előíró uniós szabályok nem sérülnek-e a bírói foglalkoztathatóság felső korhatárának 70-ről 62 évre történt leszállításával. Külön felhívta a figyelmet arra, hogy eközben Magyarországon az elkövetkező évekre nézve tervbe előirányozták az általános nyugdíjkorhatár 65 évre történő felemelését. Le Bail adatai szerint ez év végéig 274 bírónak szűnik meg a megbízatása.

A bírói függetlenség tekintetében az uniós alapszerződés ezt előíró 47. cikke a jogi aggály hivatkozási alapja, az adatvédelmi hatóság függetlenségének ügyében pedig az uniós adatvédelmi irányelv. A főigazgató mindkét vonatkozásban kiemelte: a függetlenséget megkérdőjelezheti az is, hogy a rendes mandátum lejárta előtt szűnt meg a legfelsőbb bírósági elnöknek, illetve az adatvédelmi biztosnak a megbízatása. A bírói függetlenséggel kapcsolatos aggályként említette, hogy a bírói szervezet igazgatása, minden fontos döntési jogkör egyetlen személy kezébe került.

Le Bail kitért arra is, hogy nem az általa irányított, hanem egy másik uniós hivatal vizsgálja a jegybanki függetlenség kérdését a magyar szabályozás tükrében.

Az EP-nek a magyarországi törvényalkotással kapcsolatban egyelőre nincs más tennivalója, mint hogy megvárja az Európai Bizottság elemzését - hangsúlyozta a vitában Frank Engel luxemburgi néppárti EP-képviselő. Szerinte e pillanatban nincs szükség semmi hisztériára.

Engel a legnagyobb létszámú, jobbközép, kereszténydemokrata irányzatú frakció képviseletében - e frakcióhoz tartozik a Fidesz-KDNP is - felhívta a figyelmet arra: a magyar hatóságok kötelezettséget vállaltak, hogy szükség esetén lépni fognak a vitatott törvények ügyében. Emlékeztetett arra, hogy a Fidesz nagy többséggel szerzett felhatalmazást a legutóbbi választásokon, valamint hogy az alkotmányozás ügyében széles körű lakossági konzultáció folyt.

A szocialisták nevében hozzászóló Göncz Kinga magyar EP-képviselő felvetette: a különböző intézmények vonatkozásában elhangzó hasonló jellegű aggályok - így a függetlenséggel kapcsolatos aggály - alapján felmerülhet, hogy a gondok rendszerjellegűek, hogy Magyarországon átfogó támadás indult a független intézmények ellen, és hogy ez a jogi válaszon túl akár "politikusabb" választ is indokolhat.

Göncz szerint el kellene kerülni azt, ami szerinte a médiatörvény ügyében történt, nevezetesen hogy "csak kozmetikai változtatásokat" tudott elérni Magyarországnál az Európai Bizottság. A képviselő felvetette a választási, valamint az egyházügyi törvény megvizsgálásának a kérdését is.

A parlamenti bizottsági meghallgatás előtt Tabajdi Csaba, az MSZP EP-delegációjának vezetője közleményben erősítette meg: az európai szocialisták ugyan súlyosan aggódnak, de nem tartják időszerűnek a legszigorúbb uniós eljárás megindítását Magyarország ellen.

Ez az eljárás liberális és zöldpárti kezdeményezésre azon alapulna, hogy az uniós tagállamokat képviselő Európai Tanácsban a tagállamok négyötödének egyetértésével - feltéve, ha ehhez adott az EP minősített többségű támogatása is - az uniós alapértékek megsértésére hivatkozva fel lehet lépni a tagországgal szemben. Az ilyen eljárást a Lisszaboni Szerződés 7. cikke írja le, az uniós alapértékeket pedig a 2. cikk sorolja fel.

A csütörtöki LIBE-vitában a liberális vezérszónok visszatért erre a kezdeményezésre. Az EP-nek nem feltétlenül kell várnia az Európai Bizottságra, szükség esetén saját maga is léphet a magyarországi törvényalkotással kapcsolatban - vélekedett Renate Weber romániai liberális EP-képviselő. Szerinte ha nehéz találni olyan konkrét uniós jogi előírást, amelyet a magyar törvények sértenek, akkor felmerülhet az a lehetőség, hogy az uniós alapértékek megsértésére hivatkozva lépjenek fel.

Weber egyúttal mindenki figyelmébe ajánlotta a strasbourgi székhelyű Európa Tanács égisze alatt működő független jogi szakértői testület, a Velencei Bizottság által az új magyar alkotmányról készített értékelést, amely szerinte "az egyik legbírálóbb dokumentum" e tárgykörben.

A zöldpárti frakció nevében hozzászóló portugál Rui Tavares feltette a kérdést: ha ilyen törvényeket alkotna egy EU-tagjelölt ország, vajon felvennék-e az unióba, illetve mit lehet tenni ilyen esetben egy olyan országgal, amely már EU-tag. Tavares szerint az Európai Uniónak nem csupán a gazdasági növekedés fenntarthatóságára kellene ügyelnie, hanem "a demokrácia fenntarthatóságára" is.

A zöldpárti képviselő a 7. cikk szerinti eljárás eshetőségével kapcsolatban - amelyről szólva általában a szankcionálás lehetőségét szokták kiemelni - felhívta a figyelmet arra: az eljárásnak az is része, hogy a tanács politikai párbeszédet kezdeményez az érintett tagállammal. Szerinte ezt kérhetné a parlament a tagállamok kormányait tömörítő testülettől.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.30. kedd, 18:00
Szánthó Miklós
az Alapjogokért Központ főigazgatója
Az egész világ baját megoldaná egy apró olajmonarchia, de ennek megkérik az árát

Az egész világ baját megoldaná egy apró olajmonarchia, de ennek megkérik az árát

Számos konfliktus zajlik jelenleg a világban, amelynek egyelőre nem látszik a megoldása. A nyílt fegyveres összecsapások a világ nagy részének többnyire nem áll érdekében, ezért ilyenkor viszonylag hamar felbukkannak azok a szereplők, akik megpróbálnak közvetíteni a szemben álló felek között. A 21. században egyre gyakrabban merül fel a hasonló ügyeknél a Perzsa-öböl apró olajmonarchiája, Katar neve. Emögött pedig hosszas építkezés, de komoly stratégiai célok is felmerülnek. Elemzésünkben annak járunk utána, hogy pontosan mi motiválja Dohát a békés rendezések elősegítésében és mit nyerhet ezzel pontosan az ország.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×