eur:
395.06
usd:
370.8
bux:
65151.91
2024. április 19. péntek Emma
Ukrán gabonát szállító teherhajók ellenőrzésükre várva horgonyoznak a Márvány-tengeren, Isztambul partjai előtt 2022. október 22-én. Az Ukrajna ellen 2022. február 24-én indított orosz háború alatt úgynevezett biztonságos folyosókon távozhat az országból a kivitelre szánt ukrán gabona a Fekete-tengeren, majd Isztambulban ellenőrzik, a hivatalos szállítmányon kívül nincs-e más, tiltott rakomány a hajók fedélzetén.
Nyitókép: MTI/EPA/Erdem Sahin

Feldman Zsolt: hatalmas zavar van a magyar gabonapiacon is

Hiába kérte Magyarországgal együtt hat közép-kelet-európai tagállam az agrárminiszterek tanácsülésen, hogy az Európai Unió tegyen valamit az Ukrajnából beáramló gabonaimport megfékezéséért, Brüsszel nem segít - mondta az InfoRádiónak az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára arról beszélt, hogy nemcsak Magyarország, hanem összesen hat, elsősorban Ukrajnával határos vagy ahhoz közeli ország kérte azt, állítsák vissza a szolidaritási folyosókat az eredeti céljuknak megfelelően, amely alapvetően a harmadik országok - Észak- Afrika, Közel-Kelet - irányába csatornázza be ezeket a szállítmányokat. A kereskedelmi folyosók létrehozásánál ez is volt az erkölcsi alap.

Ám ez a több mint 10 millió tonna termény, amely beszorult a háborús események, majd a kikötőkkel kapcsolatos működési akadályok okán Ukrajnába, jelentős részben nem az eredeti célországok felé vette az irányt, hanem az Európai Unió belső piacára kezdett el nagy mennyiségben beáramlani, és sok esetben épp

a közeli, Ukrajnával határos országokban kerültek elraktározásra, ott nyomják a piacot, és ez az óriási áresés hatalmas piaci zavart okoz a gabonapiacon

- magyarázta a helyzetet Feldman Zsolt.

Az ukrán határon megvásárolható gabonák értéke átlagosan, tonnánként 70 euróval alacsonyabb a szomszédos országban megtermelt gabona értékénél. Az államtitkár rámutatott: ez óhatatlanul "összezuhantatta" ezekben az országokban a gabonapiacot.

Ez az ár, valamint a megemelkedett energia-, műtrágya-, gázolaj- vagy növényvédőszer-költségek mellett, különös tekintettel tavalyi aszályra, nagyon sok termelő nem tudja megfelelő áron eladni a gabonáját. Ez óriási bevételkiesést jelent számukra.

Magyarország számára éppen ezért kritikus kérdés, hogy a tengeri szállítások működnek vagy sem, és milyen volumenben, hiszen ha ott normál ütemben vagy még erősebben tudna zajlani az export, az csökkenteni tudná a ránk eső nyomást - fogalmazott Feldman Zsolt.

Az államtitkár azt is kifogásolta, hogy az Európai Bizottság nem tervez semmit, ami ebben segítségünkre tudna lenni. Szerinte

a kelet-európai és a magyar gazdálkodókat cserben hagyják,

ami rendkívül hátrányos a számunkra.

Magyarország olyan ösztönzőket és olyan lépéseket várna el a szolgáltatási folyosók működtetése során, amelyek ezt a gabonát az európai kikötőkbe, és az európai kikötőkből ezekbe az eredeti célországokba juttatna el. Ebben azonban nem tudtak dűlőre jutni az Európai Bizottsággal, pedig "jelen pillanatban ezt most Lengyelországtól, Magyarországon át, Bulgáriáig a legégetőbb, agráriumot foglalkoztató kérdés".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vitézy Dávid: Gyurcsányozás és Budapest-ellenes minisztérium helyett a város legyen a középpontban!
választás 2024

Vitézy Dávid: Gyurcsányozás és Budapest-ellenes minisztérium helyett a város legyen a középpontban!

101 pontban hirdette meg főpolgármesteri választási programját. Sokkal több van szerinte Budapestben, ráadásul a külső kerületeket is magára hagyta a várospolitika, pedig ott lakik a budapestiek háromnegyede - mondta programadó-kampánynyitó rendezvényén Vitézy Dávid, az LMP által támogatott főpolgármester-jelölt. Elege van a "Gyurcsányozásból", és felidézte, mit csinált Karácsony Gergellyel a villamos, illetve a tram-train a 2022-es kampány ellenzéki előválasztásán.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×