Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla

Ekkora kárt okoztak a kátyúk az autósoknak

A hazai autósok közel 30 százaléka már hajtott bele kátyúba a magyarországi utakon úgy, hogy mindez sérülést is okozott a gépjárművében - derül ki a Generali Biztosító felméréséből. A biztosítónak az idei évben már több mint 6,6 milliárdos casco kárkifizetése volt, a becslések szerint ennek 3-5 százaléka volt a kátyúkároknak köszönhető.

A Generali Biztosító reprezentatív kutatása szerint a magyarországi autósok 28,9 százalékának a gépjárművében okoztak már komoly sérülést a hazai utakon lévő kátyúk legalább egy alkalommal. A budapesti autósok helyzete tűnik a legrosszabbnak, hiszen az ő esetükben 40 százalékos ez az arány, míg például a falvakban vagy a városokban alig több mint 25 százalék. A várható lehűlés miatt hamarosan eláraszthatják a kátyúk Magyarország útjait, amire érdemes felkészülnie minden autósnak a következő hetekben, hiszen láthatóan gyakori káresetet jelentenek.

A biztosítónak az idei évben több mint 6,6 milliárdos casco kifizetése volt, melyből a társaság számításai szerint nagyságrendileg 3 százalék körüli, vagyis megközelítőleg 200 millió forint volt az az összeg, amit kátyúkárok miatt kellett kifizetni. Az autók meghibásodásában, és a károk illetve balesetek súlyosságában szerepet játszik az autópark állapota is. A KSH legfrissebb adatai szerint a járművek egyre öregebbek: 2008-ban még 10,4 év volt a magyarországi gépjárművek átlagéletkora, ugyanez a szám jelenleg már 12 év körüli. Mindez azért is jelent problémát, mert az idősebb gépjárművek sok esetben rosszabbul reagálnak az úthibákra, kátyúkra, mint a pár éves, és számtalan, a menetstabilitást elősegítő eszközzel felszerelt újabb autók.

Jól szemlélteti a problémát az is, hogy a Magyar Közút Zrt. az általa kezelt 30 ezer kilométeres úthálózaton 2012 november közepéig közel 78 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel több mint 800 ezer négyzetméternyi úthiba megszüntetésére, a munkálatokra 6,5 milliárd forintot fordítva. Ennek ellenére 100 ezernél is több betömetlen kátyú lehet az országban a becslések alapján.

A kátyúkárok talán a leggyakoribb, de mindenképpen az egyik legbosszantóbb kárfajták, amivel a hazai autósok találkozhatnak. Különösen igaz ez abban az esetben, ha az illető autós nem rendelkezik casco biztosítással, és az egyetlen lehetősége, hogy az adott útszakasz fenntartójával kezd - sokszor igen hosszú - jogvitákat a kár megtérítése érdekében - közölte Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója.

A kátyúk leggyakrabban háromféle sérülést okozhatnak az autókban. Az első esetben leáll a motor, de az autó nem sérül meg. A második eset a defekt. Ha csak egy kerék lesz defektes, akkor a legbiztonságosabb megoldás a pótkerék, amivel szintén érdemes óvatosan vezetni, és a lehető leghamarabb szervizbe vinni az autónkat, ahol az összes kerékrögzítő csavart alaposan meghúzzák. Amennyiben viszont több kerék kap defektet, szinte biztosan autómentésre lesz szükségünk. A legsúlyosabb, és szerencsére legritkább kátyúbalesetnek számít, amikor megsérül a futómű, és kitörik az autó kereke.

A kátyúkárt főszabály szerint - ha nincs cascónk vagy kátyúkár kiegészítőnk - az adott út tulajdonosának kell bejelenteni, lehetőleg minél hamarabb, de mindenképpen öt napon belül. Az sem mindegy, hogy milyen jellegű útszakaszon következett be a baleset: országutakkal kapcsolatban a Magyar Közút Zrt.-hez kell fordulni, a települések útjait érintő problémákkal pedig az adott önkormányzatot kell keresni. Amennyiben Budapest főútjain történt a kátyúkár, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. az illetékes, míg a többi, ide nem sorolható úton az adott kerület. Amennyiben van biztosítása az autósnak, úgy a bejelentést a biztosítónál kell megtenni.

Fontos kiemelni, hogy biztosítás hiányában a károk kifizetésének jogalapjára vonatkozó döntés a fenti szervezetek hatásköre, nem a biztosítóé. Ha rendelkezünk biztosítással, a kárrendezés hatékonyságát nagyban növeli, ha pontosan dokumentáltuk a történteket. Érdemes fotókat készíteni a helyszínről és a gépjármű sérüléséről. Mindez a későbbiekben, egy esetleges jogvita kapcsán is nagymértékben megkönnyítheti a balszerencsés gépjárművezető dolgát.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

India öles léptekkel zárkózik fel a fejlett országokhoz. Ebben nemcsak a kedvező gazdaságföldrajzi és a még mindig kedvező demográfiai adottságok segítik, hanem az úgynevezett jó kormányzás is: a kormányzat szisztematikusan támogatja a hazai gyártást, stabilizálja a szabályozási kereteket, és egyszerűsíti az adózást, ráadásul a belső fogyasztói bázis is gyorsan nő. Bár a kilátások jók, kockázatok továbbra is vannak, és ezekre a befektetőknek is figyelniük kell.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×