A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete már több mint egy éve él a gördülő sztrájk lehetőségével, amelyet valójában a szervezet talált ki. A hatályos jogszabály nem zárja ki, hogy egy szakszervezet egy valamikor határozatlan időre bejelentett sztrájkot felfüggesszen, majd tetszés szerinti időpontban újrakezdjen.
A VDSZSZ az elmúlt évben többször is megtette, hogy vasárnap délután jelentette be: hétfőn üzemkezdéstől sztrájkot tart.
A Népszava információi szerint a Gaskó István vezette érdekképviselet most újabb módszereket talált ki, például azt hogy egyáltalán nem szól a sztrájk folytatásáról, egyszerűen csak belefog. A VDSZSZ elnöke ezt az InfoRádióban cáfolta, mint mondta, ahogy eddig, úgy ezután is előre bejelentik akciójukat.
Egy másik információt, ami szerint a következő sztrájkot sms-ben szervezik, valamint hogy akár hetente többször, de csak a reggeli, illetve a délutáni órákban sztrájkolnak - azaz a legforgalmasabb idősávban, nem cáfolta meg a szakszervezeti vezető.
Mindez előnyös lehet a vasutasok és a szakszervezet számára, hiszen a sztrájk időtartamára a munkavállalók nem kapnak fizetést a vállalatuktól, legfeljebb az érdekképviselettől a sztrájkalapból. A szakszervezet így csökkentheti a kiadásait, miközben képes az ország közlekedését megbénítani.
A szakszervezet követelései egyébként nem változtak: mint ahogy bő egy évvel ezelőtt, továbbra is bruttó 250 ezer forintot követel minden egyes dolgozónak, valamint 10 százalékos béremelést azoknak, akiket kiszerveztek a MÁV leányvállalataihoz.
A VDSZSZ megteheti, hogy csak a sztrájkot megelőző nap értesíti a közvéleményt a másnap várható munkabeszüntetésről, mert a sztrájktörvény nem rendelkezik tájékoztatási kötelezettségről. Ezt az InfoRádió által megkérdezett munkajogász mondta. Lehoczkyné Kollonay Csilla szerint ez csak az egyik kiskapu a törvényben; szükség lenne például az elégséges szolgáltatásról szóló megállapodást garantáló szabályozásra is.
Hanganyag: Herczeg Zsolt