Jess és Nate története jól mutatja ezt az új trendet. A pár a World of Warcraft videojátékban kezdett kapcsolatot, miután egy esport-eseményen személyesen is találkoztak. Az online játék napi szintű interakciói szoros köteléket alakítottak ki köztük, aztán később össze is költöztek (és a mai napig mindketten WoW-oznak). "A videojátékok más dimenziót adnak az ismerkedésnek: egy közös szenvedély alapozza meg a kapcsolatot" – idézte Jesst a BBC.
Hasonló tendenciák figyelhetők meg a futóklubokban, a filmrajongók közösségeiben vagy más hobbi alapú platformokon is. Ezek egyre nagyobb szerepet kapnak az ismerkedésben, mivel lehetőséget biztosítanak az embereknek arra, hogy kötetlenebb környezetben találjanak rá egymásra, illetve hogy hozzájuk hasonló gondolkodású, érdeklődésű vagy életvitelű emberekkel ismerkedjenek, akikkel aztán akár romantikus kapcsolatuk is kialakulhat. Még akkor is, ha ezeket az alkalmazásokat alapvetően nem párkeresésre készítették, viszont a beszélgetős felületeiken elindulhat az ismerkedés, a viccelődés.
Egy 2024-es jelentés szerint a tíz legnépszerűbb brit randialkalmazás együttesen 16 százalékos visszaesést könyvelt el, míg az amerikai főiskolások 79 százaléka mondta azt, hogy ritkábban használ ilyen platformokat. A Tinder, a Bumble és a Hinge felhasználóinak száma is visszaesett a brit lap összefoglalója szerint.
A randiappoktól elforduló felhasználók leginkább arra panaszkodnak, hogy a csak a fotó alapján történő "húzogatós" válogatás felszínes, az alkalmazásokban nem találnak hatékonyan számukra megfelelő partnert. Emiatt törhetnek előre a mélyebb kapcsolódás ígéretét hordozó, a közös érdeklődésen alapuló platformok, amelyek kevesebb "nyomással" járnak, mint egy kifejezetten a párkeresésre használt alkalmazás.
"A digitális térben az emberek mindig is közös érdeklődés alapján kapcsolódtak egymáshoz, most pedig ezek a platformok egyre inkább az ismerkedés helyszínévé válnak" – mondta Luke Brunning, a Leedsi Egyetem professzora.
Persze a randialkalmazások sem adják fel harc nélkül: egyre több olyan speciális, kisebb területre koncentráló alkalmazás jelenik meg, amely tematikus alapon segíti az ismerkedést, legyen a közös érdeklődés a fitnesz, a vegán táplálkozás vagy a kutyatartás. Emellett olyan megoldásokkal is előállnak, mint a Breeze, amely nem engedi a felhasználóknak, hogy az első találkozás előtt üzenetet váltsanak, vagy a Jigsaw, ahol a felhasználók csak fokozatosan láthatják meg a többiek arcát.
Mindez azt mutatja, hogy a digitális kapcsolatok jövője nem feltétlenül offline irányba halad, de jól látható, hogy az ismerkedést integrálni lehet egy átfogóbb közösségi (és kereskedelmi) rendszerbe. Emellett a mesterséges intelligencia integrációja a randialkalmazásokba új lehetőségeket nyithat meg, és megváltoztathatja a digitális ismerkedés dinamikáját.