eur:
394.93
usd:
365.24
bux:
70237.82
2024. június 13. csütörtök Anett, Antal

A légimentést forradalmasítja egy magyar fejlesztés

Elektromos légitaxin dolgozik egy startup.

Az Orca nevű cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mely a légimentő szervezeteket támogatná egy költséghatékony és zöld, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldással.

Világszerte számos fejlesztés zajlik jelenleg az elektromos légitaxik területén. Az iparág becsült mérete 2020-ban elérhette a 45 milliárd dollárt, míg szakértői előrejelzések szerint 2027-re a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja a globális piac mérete.

A magyar Orca saját fejlesztéssel szállt be a nemzetközi versenybe, a startup cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mellyel elsősorban a légimentést kívánja forradalmasítani. Ez a jármű ugyanis könnyű, gyors és elektromos-hajtású, azaz nincs károsanyag kibocsátása. Mindennek köszönhetően mind a beszerzése, mind a fenntartása jóval olcsóbb, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

„Az eVTOL iparág szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől. Szakértői becslések szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén. Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy a légitaxik a városi mobilitás egyik jelentős pillérét adhatják majd. Ehhez a technológia fejlődése mellett, a kapcsolódó szabályozások kidolgozására is szükség van és mindkettő jó ütemben halad” – hívta fel a figyelmet Varga Soma, az ORCA Aerospace társalapító-ügyvezetője.

A koncepciót többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték. A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít meg és hamarosan tesztel, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és tesztrepülést hajthassanak végre.

A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenének.

A kéttonnás gép összességében több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud megtenni akkumulátorának feltöltésével.

Együttműködési megállapodást kötött az Orca és az AerinX, melynek keretében a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

Címlapról ajánljuk

A NATO nukleáris képességeiben is változás jön Jens Stoltenberg szerint

Magyarországi látogatása után szerda este már Brüsszelben tartott sajtótájékoztatót a NATO főtitkára, mielőtt a tagállamok védelmi miniszterei egyeztetésbe kezdenek a júliusi NATO-csúcsra. A jövőt vázolva kulcsfontosságú témákról ejtett szót.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.13. csütörtök, 18:00
Szalai Ádám
a magyar labdarúgó-válogatott korábbi csapatkapitánya
Itt a várva várt kamatdöntés - Mutatjuk a tőzsdei reakciókat!

Itt a várva várt kamatdöntés - Mutatjuk a tőzsdei reakciókat!

Kedvezőtlen hangulatban telt a kereskedés ma reggel Ázsiában, ezt követően azonban Európában emelkedtek a tőzsdék. A délutáni amerikai inflációs adatok pozitív meglepetést okoztak: havi és éves alapon is kisebb volt a fogyasztói árak növekedésének üteme az Egyesült Államokban. Az inflációval azonban még nem ért véget a mai nap, ugyanis este 8-kor jött a Fed kamatdöntése, ahol a várakozásoknak megfelelően az amerikai jegybank nem változtatott az irányadó kamaton. A piacok a jegybankelnök Jerome Powell szavaira figyelnek: a ma délutáni inflációs adatok közlését követően a kamatdöntés tekintetében valamivel egyértelműbbé vált a kép, a szeptemberi kamatcsökkentés esélye megnőtt, a jegybankelnök azonban jelezte, hogy idén már csak egy kamatvágásra lehet számítani.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×