Infostart.hu
eur:
386.99
usd:
330.63
bux:
109868.75
2025. december 19. péntek Viola

A légimentést forradalmasítja egy magyar fejlesztés

Elektromos légitaxin dolgozik egy startup.

Az Orca nevű cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mely a légimentő szervezeteket támogatná egy költséghatékony és zöld, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldással.

Világszerte számos fejlesztés zajlik jelenleg az elektromos légitaxik területén. Az iparág becsült mérete 2020-ban elérhette a 45 milliárd dollárt, míg szakértői előrejelzések szerint 2027-re a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja a globális piac mérete.

A magyar Orca saját fejlesztéssel szállt be a nemzetközi versenybe, a startup cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mellyel elsősorban a légimentést kívánja forradalmasítani. Ez a jármű ugyanis könnyű, gyors és elektromos-hajtású, azaz nincs károsanyag kibocsátása. Mindennek köszönhetően mind a beszerzése, mind a fenntartása jóval olcsóbb, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

„Az eVTOL iparág szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől. Szakértői becslések szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén. Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy a légitaxik a városi mobilitás egyik jelentős pillérét adhatják majd. Ehhez a technológia fejlődése mellett, a kapcsolódó szabályozások kidolgozására is szükség van és mindkettő jó ütemben halad” – hívta fel a figyelmet Varga Soma, az ORCA Aerospace társalapító-ügyvezetője.

A koncepciót többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték. A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít meg és hamarosan tesztel, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és tesztrepülést hajthassanak végre.

A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenének.

A kéttonnás gép összességében több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud megtenni akkumulátorának feltöltésével.

Együttműködési megállapodást kötött az Orca és az AerinX, melynek keretében a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×