Infostart.hu
eur:
387.88
usd:
331.14
bux:
0
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: pixabay

Új szempontok alapján végzik az autók töréstesztjét

Szigorodtak a szabályok az Euro NCAP töréstesztjein, amelyeken az Európában forgalmazott autók biztonságosságát vizsgálják. Más másként szimulálják a baleseteket is.

Sőt, a vezetést segítő rendszereknek is magasabb követelményeknek kell megfelelniük. A technológia fejlődése nyomán ugyanis a több mint két évtizede működő European New Car Assessment Program, vagy ahogyan a legtöbben ismerik: Euro NCAP.

Az ADAC szerint egyik legfontosabb változás a baleseti szimulációnál következett be - idézte a német autóklub összegzését a Pénzcentrum. Eddig a szakértők a tesztelt járművet egy álló, deformálható objektumnak ütköztették. Az új rendszeben viszont már ugyanakkora sebességgel ütköztetik őket össze, hiszen így pontosabban szimulálhatók a közúti balesetek. Eddig 64 kilométer per órás sebességgel vágták neki az autókat a tesztobjektumhoz, ám a jövőben egy 1400 kilós, gördülő tesztsorompóval fognak ütközni a tesztalanyok - mindkettő 50 kilométer per órával halad a másik felé.

Emellett az elektronikának, a baleset-megelőző rendszereknek is fontos szerepe lesz ezentúl a törésteszteken, hiszen kiemelten vizsgáljk, hogy azok mennyire tudják elkeülni, enyhíteni a baleseteket. Az öt csillagos teszthez ezekből a legmodernebbekre van szükség.

Nagy hangsúlyt fektetnek továbbá a passzív biztonságra is, eddig ezt nemigen vizsgálták. A nagyobb járművek esetében (pl. a SUV-ok) ezentúl a gyártóknak nemcsak az utasok, hanem a többi közlekedő (kerékpárosok, gyalogosok, a többi autós, stb.) biztonságára is ügyelniük kell.

5 csillagos minősítéshet az autónak annyi ütközési energiát kell elnyelnie, hogy például egy elütött gyalogos, kerékpáros ne sérüljön meg súlyosan.

Európában csak 2022-től lesz kötelező a vészfékező rendszer beépítése, de az Euro NCAP már most szigorít ebben a tekintetben az értékelés során.

Az utasok biztonságát vizsgálva ezentúl 60 kilométer/órás oldalsó ütközést szimulálnak az 50 helyett, és 100 kilóval több súlyt is tesznek rá, amivel 50 százalékkal növekszik az ütközési energia. Újdonság még, hogy nem csak azoknak az utasoknak a sérüléseit vizsgálják, akik a becapódás oldalán ülnek, hanem minden ülésbe tesznek bábukat.

Címlapról ajánljuk
Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben
Helyszíni tudósítás

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.

Fenyőfaválasztás körüli mizériák – számos tévhitet cáfol az ökológus

A HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont kutatója szerint érdemes alternatív karácsonyfa-megoldásokban is gondolkodni, de ha valaki élő fenyőt vásárol, akkor lehetőség szerint Magyarországon termesztett, ne túl nagyméretű fenyőt válasszon, amit az ünnepek után komposztálhat. Aszalós Réka az InfoRádióban elmondta: a műfenyők nagyrészt PVC-ből készülnek, ami nem lebomló műanyag, így egy idő után a műfenyő olyan hulladék lesz, ami szennyezi a környezetet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×