INFORÁDIÓ 
2019. december 8. vasárnap
Mária

vasút

mozdony

balaton

A hatvanas évek stílusában lefestett M62-es Szergej elnevezésű mozdony vontatja a Tekergő nevű menetrend szerinti gyorsvonatot a Balaton északi partján, Aszófőnél 2018. július 29-én.

Szergej régi formájában pöfögött a Balaton körül - fotó

Infostart

A hatvanas évek stílusában lefestett M62-es Szergej elnevezésű mozdony vontatta a Tekergő nevű menetrend szerinti gyorsvonatot a Balaton északi partján.

Balatonarács, 2018. július 29.
A hatvanas évek stílusában lefestett M62-es Szergej elnevezésű mozdony, a Kék hullám nevű menetrend szerinti gyorsvonat Balatonarácsnál 2018. július 29-én.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
A hatvanas évek stílusában lefestett M62-es Szergej elnevezésű mozdony vontatja a Kék hullám nevű menetrend szerinti gyorsvonat Balatonarácsnál 2018. július 29-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán

A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű dízel-villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej” - olvasható a Wikipédia cikkében.

A mozdony története

Az M62-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.

A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-től 273-ig terjedt. A normál nyomtávolságú mozdonyokat az egész országban szétosztva megtalálhatjuk, míg a széles nyomtávú mozdonyok a Záhony–Fényeslitke–Eperjeske átrakó körzetben dolgoznak, záhonyi telephellyel. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.

A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg 85 darab van állományban. Szolnok, Szeged, Záhony, Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár és Debrecen között vannak elosztva.

A mozdonyokba kétütemű dízelmotorok vannak beépítve.

Aszófő, 2018. július 29.
A hatvanas évek stílusában lefestett M62-es Szergej elnevezésű mozdony vontatja a Tekergő nevű menetrend szerinti gyorsvonatot a Balaton északi partján, Aszófőnél 2018. július 29-én.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
A hatvanas évek stílusában lefestett M62-es Szergej elnevezésű mozdony vontatja a Tekergő nevű menetrend szerinti gyorsvonatot a Balaton északi partján, Aszófőnél 2018. július 29-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018