Kétszáznál több ember halt meg 1988 óta világszerte amiatt, hogy utasszállító gép ütközött össze madarakkal - derül ki a kérdéssel foglalkozó amerikai bizottság (Bird Strike Committe - BSC) adataiból.
Csak 2007-ben és kizárólag az amerikai légierő gépei ötezer alkalommal ütköztek össze madarakkal.
Ez általában akkor történik, amikor a gép közel van a talajhoz - vagyis éppen fel- vagy leszáll; ilyenkor a hajtóművek maximális teljesítményen működnek.
A baleset különösen akkor súlyos, ha a madarak - általában sirályok, ragadozó madarak és vadlibák - a hajtóműbe csapódnak, és az ütközés ereje eltöri az egyik szélterelő lapátot, emiatt végeredményben leáll a rendszer.
A nagy utasszállítók ugyan képesek továbbrepülni, miután összeütköztek egy kétkilós madárral, ám jó néhány olyan faj él - az Egyesült Államokban például 36 -, amelyik ennél nagyobb testtömegű. Ráadásul a kistestű madarak, például a seregély - amelyet a szakértők csak "tollas puskagolyónak" neveznek - is képesek tönkretenni a hajtóművet. Még veszélyesebb, ha egy egész madárrajjal találkozik a gép.
Minél nagyobb a különbség a repülő és a madár sebessége között, annál nagyobb a becsapódás ereje, így a kár. A sebességkülönbség döntőbb tényező, mint a madár súlya.
Aggódik a NASA is
A BSC adatai szerint a madarakkal és egyéb állatokkal való "találkozás" évente hatszáz millió dolláros kárt okoz. 1975 óta öt nagyobb légi balesetet okoztak madarak, az egyikben csaknem 40-en vesztették életüket.
Az amerikai űrhivatalt, a NASA-t is aggasztják a madarak. 2005 júliusában egy keselyű ütközött neki a Discovery űrrepülőgép külső üzemanyag-tartályának. Ha az orrnak vagy a szárnynak repült volna neki a 1,5-2,5 kilós madár, a következmény katasztrofális lehetett volna.
Ha ilyen tévéje van, ne legyen annyira nyugodt!