A Médiaunió és az Ipsos közös felmérésében a megkérdezett férfiak közel 90 százaléka nyilatkozott úgy, hogy közepesen vagy nagyon tájékozott a kiberbiztonsági kockázatokkal kapcsolatban, ennek ellenére az elmúlt másfél évben 20-ról 39 százalékra nőtt a célponttá vált férfiak száma írja a g7.hu.
A felmérés nem reprezentatív, a válaszadók önbevallásos adatai torzíthatják a képet, hiszen nem kizárható, hogy a férfiak nagyobb arányban ismerik be, hogy csalás áldozataivá váltak, miközben a nők kevesebbet beszélnek erről.
A felmérés alapján a férfiakra a hamis biztonságérzet miatt leselkedik nagyobb veszély.
Miután ugyanis a férfi felhasználó felismeri a fenyegetést, magabiztosabban reagál, csakhogy az egyre kifinomultabb támadási módszerek miatt
egyetlen meggondolatlan reakció is elég ahhoz, hogy a csalók megszerezzék, amit akarnak.
A férfiaknál további rizikót jelenthet a nagyobb kockázatvállalási hajlandóság, illetve a technológiai magabiztosság, amely pszichológiailag sebezhetőbbé teszi őket a kifinomult átverésekkel szemben.
Ellentmondásos ugyan, ám mégis éppen azok válnak áldozattá, akik úgy érzik, hogy elég tudással rendelkeznek a témában. A csalók általában a felhasználók érzelmeire apellálnak, és nemes egyszerűséggel sürgető üzenetekkel késztetik őket gyors, kevésbé átgondolt döntésekre, amire a férfiak – akik gyorsabban döntenek online helyzetekben – könnyebben ráharapnak.
A hazai felmérésből az is kiderült, hogy bár az online csalások áldozatainak száma nőtt, a kibercsalások okozta összesített anyagi kár mégis csökkenést mutatott.
Nemzetközi tapasztalat
A csalások félrfi dominanciája nemzetközi összehasonlításban is jellemző, az Egyesült Királyságban például a Financial Conduct Authority (FCA) legfrissebb jelentése szerint a férfiak szintén felülreprezentáltak bizonyos típusú kibercsalások áldozatai között, elsősorban a befektetési átverésekben. Az FCA szerint ennek fő oka hasonló a magyar tapasztalatokhoz: a férfiak jobban bíznak digitális és pénzügyi tudásukban, ami a csalók számára könnyen kihasználható pszichológiai rést teremt.