eur:
407.55
usd:
357.73
bux:
0
2025. április 20. vasárnap Tivadar
Happy woman driving a car and smiling. Cute young success happy brunette woman is driving a car. Portrait of happy female driver steering car with safety belt
Nyitókép: dragana991/Getty Images

Új, kötelező, de erősen vitatott felszerelés jöhet az autókba

Az alkoholzárat eleinte dicsérték mint innovációt és a nagyobb biztonság kulcsát látták benne, most pedig a vita középpontjában áll.

A közúti balesetek egyik fő oka az ittas vezetés, amelynek következményei végzetesek lehetnek. A közúti biztonság optimalizálása és a balesetek számának minimalizálása érdekében az Európai Unió rendeletet hozott, amelyben meghatározza egyes ADAS rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems) kötelező jelenlétét az új autókban. Ezek közé tartozik az úgynevezett alkoholzár – írja a autoszektor.hu.

A vezetőnek bele kell fújnia a készülékbe, illetve van olyan lehetőség is, hogy a sofőrnek egy meghatározott mondatot kell hangosan kimondania egy szenzor felé fordulva. A szenzor ezután elemzi leheletének összetételét. Ha nem talált alkoholt, a vezető beindíthatja a motort. Ha az érzékelő szerint nincs alkoholos befolyásoltság, illetve annak nem veszélyesen a koncentrációja (mármint azokban az országokban, ahol nem a zéró tolerancia van érvényben), engedélyezi a vezetést, de külön óvatosságra szólít fel. Ha pedig az alkoholszint a határértéknél magasabb, megtagadja az autó beindítását. Persze, a véralkoholszint küszöbértéke országonként eltérő és aki autójával külföldre utazik, az köteles betartani az adott országban érvényben lévő szabályokat.

Az alkoholzárat eleinte dicsérték, mint innovációt és a nagyobb biztonság kulcsát látták benne, most pedig a vita középpontjában áll. Mert bár a rendszer megbízható és könnyen integrálható a belső térbe, az autók eladási árát mindenképpen megemeli. Aztán ott van a kérdés, hogy manipulálható-e az eszköz és a válasz az, hogy valószínűleg igen, hiszen egy józan utas is elvégezheti a tesztet. Ez az átverés persze súlyos szabálysértésnek minősül, de ami ennél is fontosabb: komolyan veszélyezteti nemcsak a renitens sofőr és annak utasainak biztonságát, hanem súlyos kihatással lehet a többi közlekedő testi épségére is – olvasható.

A készüléket, évek óta tartó viták után, az újonnan értékesített autókra már 2024 nyarán tervezték bevezetni, de ezt a lendületet visszavetette éppen a fenti polémia. Most a hírek 2026-ról szólnak, de egyelőre ez sem eldöntött tény. Valószínűleg, a közeljövőben hallunk még erről, a sok megfontolást igénylő eszközről – idézi a solomotori.it-t, illetve a alvolante.it-t a magyar hírportál.

Címlapról ajánljuk

A krónikus vesebetegség egy néma kór, tízből nyolcan nem is tudják, hogy ebben szenvednek

A krónikus vesebetegséget Magyarországon az esetek 70 százalékában nem ismerik fel, holott ez egy globálisan is egyre gyakrabban előforduló egészségügyi probléma. Az orvosszakma szeretné felhívni rá a figyelmet, hogy a közérthető információátadás és a társadalmi tudatosság növelése mellett nagyobb figyelmet kellene fordítani a kockázati csoportok fokozott szűrésére is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.22. kedd, 18:00
Szűts Ildikó
a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×