Amit a köznyelv büntetőfékezésként ismer, az a Btk-ban nem létezik, ez azonban nem jelenti azt, hogy a jog nem ismeri és nem szankcionálja - írja a totalcar.hu. Hozzáteszik, döntően közúti veszélyeztetés címén indul eljárás a büntetőfékezők ellen, úgy 150-200 esetben az utóbbi években.
A lap által leírt esetben viszont azért kirívó, mert nem a veszélyes manőverrel veszélyeztetett sofőr lett végül az áldozat. Egy tanulóvezető, autóján a jól látható T-betűvel az M3 autópálya belső sávjában, a legnagyobb megengedett sebességnél lassabban haladt, amikor utolérte egy másik autó. Az érkező vezető villogással igyekezett "utat csinálni" magának, ám mivel a tanulóvezető nem tért ki azonnal az útjából, jobbról előzve elé vágott és a fékre taposott. A tanulóvezető ettől megijedt, szintén lefékezett és félrerántotta a kormányt. Az ütközést a leckéztetővel ugyan sikerült elkerülnie, a jobboldali sávban érkező motoros azonban belerohant, onnan pedig a szalagkorlátnak csapódott és a helyszínen életét vesztette.
Az ezt követő büntetőeljárásban a leckéztető sofőr védője azzal érvelt, hogy a tanulóvezető túlreagálta a helyzetet, a motoros miatta halt meg, ezzel gyakorlatilag elismerve a védence által elkövetett veszélyeztetést.
Továbbá azt is mondta, hogy védence nem látta, nem is láthatta az érkező motorost, ezért hajtott tovább a halálos kimenetelű baleset okozása után.
Első fokon közúti veszélyeztetés és segítségnyújtás elmulasztása bűntettében is bűnösnek mondta ki a bíróság a büntetőfékezőt, és halmazati büntetésként két év nyolc hónap börtönbüntetésre, valamint 4 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte. A fellebbezés után a másodfokon eljáró bíróság meg is változtatta az ítéletet, a büntetőfékező tettét halált okozó közúti veszélyeztetés bűntettének minősítette és a börtönbüntetését és a járművezetéstől eltiltását is öt évre súlyosította.
A másodfokú bíróság szerint a büntetőfékezőnek tisztában kellett volna lennie azzal, hogy a mögötte haladó kezdő gépjárművezető az ütközés elkerülése érdekében olyan manőverekre kényszerülhet, amelyek közben másokkal ütközhet. A büntetőfékező sofőr a tőle elvárható figyelmet és körültekintést azonban elmulasztotta és nem számolt magatartásának lehetséges következményeivel, így a sértett halálának bekövetkezésével kapcsolatban a gondatlanság hanyag formája terheli.
Később a Kúriához is eljutott az ügy, amely kimondta, a büntetőfékezőnek tisztában kellett lennie azzal, hogy tettével, azaz a büntetőfékezéssel nem csak a tanulóvezetőt sodorja veszélybe, hanem másokat is.