eur:
411.26
usd:
393.02
bux:
0
2024. november 22. péntek Cecília
Az M0-s autóút 11-es út és M3-as autópálya közötti szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.
Nyitókép: MTI/Kovács Attila

Új helyzet állt elő - Körvonalazódik az étvágy az egyes sztrádamatrica-típusokra

A Simple felhasználók körében végeztek felmérést, azt próbálván kideríteni, hogy az útdíjdrágulás és a fizetős útszakaszok növelése mennyiben lesz hatással az autózási szokásokra.

Az OTP Mobil végezte az autóhasználati szokások változását firtató felmérést a Simple felhasználók körében, mindez igen friss, mert idén januárjában a SurveyMonkey felületén kérdezték az autósokat.

A kérdésekre több mint 15 000 válasz érkezett, a kivételesen nagy minta így sem reprezentatív a magyar lakosságra.

A felmérésnek két "munkahipotézise" volt:

  1. a matricadrágulás miatt kevesebbet autóznak majd az emberek
  2. egyes régiókban elkerülik a matricás szakaszokat.

Az eredmények szerint a válaszadók 15 százaléka úgy véli, kevesebbet autózik majd, és csak akkor vásárol rövid lejáratú matricát, ha nagyon muszáj. 8 százalék nyilatkozta, hogy inkább egyáltalán nem is használ díjfizetős útszakaszt a jövőben: ők majd szembesülnek azzal, hogy ez esetben, mivel mára már szinte minden főbb út, fontos csomópont, híd díjfizetős, így a közlekedésük ellehetetlenül, vagy csak szűk akciórádiuszban, illetve háromszoros utazási időben és ugyanazon cél eléréséhez magasabb kilométerszámban gondolkodhatnak. A válaszadók mindössze 8 százaléka jelezte, hogy nem érinti őket érzékenyen a változás, bevallásuk szerint nekik belefér a büdzséjükbe az áremelés.

A válaszadók harmada havonta legalább egyszer használ fizetős útszakaszt, 23 százalék hetente, 17 százalék pedig naponta közlekedik ilyen utakon. A megkérdezettek 16 százaléka évente legalább egyszer hajt fizetős útra, míg a maradéknak vagy nem esik útba, vagy csak akkor közlekedik díjköteles útvonalon, ha nagyon muszáj.

A fizetős utakon való közlekedési jogosultságot

minden második megkérdezett vármegyei e-matrica vásárlásával váltja meg.

22 százalék a heti (10 napos), 18 százalék az éves országos, míg 4 százalék a havi e-matricát preferálja. A többség (55 százalék) január elején váltja meg a következő évre a jogosultságot, de tízből egy fő már a decemberi elővásárlás idején beszerezte azt.

Idén január 1-től további 200 kilométernyi, eddig ingyenesen használható útszakasz lett fizetős, köztük az M0-s autópálya teljes hossza is. Az érintett autósok közül 12 százalék az éves vármegyei vagy országos matrica vásárlása mellett döntött.

A kisebb, egynapos kiruccanásokhoz, átutazásokhoz március 1-től már 24 órás érvényességű e-matrica is kapható lesz. A megkérdezettek 36 százaléka ugyan hasznosnak találja az újítást, de sokan a kisebb kiruccanások esetén is inkább a 10 napos e-matricát választanák.

A megkérdezettek fele egynapos kirándulások, utazások során venné igénybe az új e-matrica típust. Tízből egy fő akkor preferálná, ha átutazóban van, míg 8 százalék abban az esetben használná ki,

ha véletlenül hajt fel

egy fizetős szakaszra. Közel minden negyedik válaszadó viszont nem venne ilyen rövid lejáratú jogosultságot - derül ki a Kreszvaltozas.hu portálról.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Lecsapott az Oresnyik Ukrajnára, hatalmasat hibázhatott Washington - Háborús híreink pénteken

Lecsapott az Oresnyik Ukrajnára, hatalmasat hibázhatott Washington - Háborús híreink pénteken

Bár csütörtök reggel még arról szólak a jelentések, hogy Oroszország - a történelem során először - interkontinentális ballisztikus rakétával (ICBM) támadta meg Ukrajnát, mostanra az amerikai forgatókönyv vált valószínűbbé: Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette, hogy egy Oresnyik közepes hatótávolságú ballisztikus rakétával támadták Ukrajnát. Az is kiderült, hogy a rakéta indítása előtt harminc perccel Moszkva értesítette Washingtont, bár erre a lépésre a nemzetközi egyezmények szerint (melyekből egyébként a Kreml kilépett) csak ICBM-ek esetén lett volna szükség. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 22. 06:54
×
×
×
×