eur:
394.56
usd:
370.4
bux:
65493.21
2024. április 19. péntek Emma
Budapest, Hungary - October 2021: National Archives of Hungary building and streets of Buda hill
Nyitókép: Vladislav Zolotov/Getty Images

Állandósulhat a turistabusz-korlátozás a budai Várban

A Halászbástya helyett irány a Városliget.

Eddig csak átmeneti intézkedésnek tűnt az, hogy a budai Várba vezető Hunyadi útról – közműépítkezésre hivatkozva, magasságkorlátozást bevezetve – kitiltották a turistabuszokat. A Népszava értesülése szerint azonban véglegesíthetik ezt a korlátozást. Mindeközben egy másik Várba vezető útvonalat is ellehetetlenítettek: a Palota utat egyirányúsították, egy szakaszán pedig 3,5 tonnás súlykorlátozást vezettek be. Mindez együtt sok turista számára teszi nehezen megközelíthetővé, vagy elérhetetlenné a Várat – teszik hozzá.

A Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke szerint a Várba busszal felvitt turisták zöme a szállodahajókkal érkező, zömében nehezen mozgó idősebb ember, akik nem tudnak oda felsétálni. Számukra nem megoldás a BKV-busz, a várba vivő lift kapacitása pedig kevés ehhez. Az utaztatók egy része most kisbuszokkal, esetenként taxival szállítja fel az utasait, ami sokkal nagyobb környezetterhelés, mint a legkorszerűbb turistabuszok használata – mondta a lapnak Erdei Bálint. A cégek közül jó néhány éppen ezért kihagyja a programból a Halászbástyát és a Mátyás templomot, helyette inkább a Városligetbe viszi a csoportokat. Utóbbi kapóra jöhet a Liget projektnek, amely ígérete szerint Budapest turistamágnese lesz – jegyzi meg a Népszava.

A lap mások mellett arra is kitér, hogy a kitiltás ügye napirendre került a budavári önkormányzat június végi utolsó testületi ülésén is. Gulyás Gergely Kristóf fideszes képviselő azt indítványozta, hogy tiltsák ki a Várból, illetve a kerület – néhány fő utat kivéve – egészéből a turistabuszokat. Az áthaladást csak a kerület peremén biztosítsák, vagyis véglegesítsék a közműépítés miatt előállt helyzetet. A vitában a párbeszédes V. Naszályi Márta polgármester azzal érvelt, hogy

ez sokkal komplexebb probléma annál, hogy egyetlen tiltó rendelettel megoldhatnák.

Éppen ezért készült egy sok tényezőt figyelembe vevő terv, amit ugyan a Mészáros utcai tervezett buszparkoló miatti tiltakozás nyomán félre kellett tenniük, de továbbra is dolgoznak a megoldáson. Ennek érdekében létrehoztak egy kerekasztalt, amelynek munkájában a kerületi és a fővárosi önkormányzat mellett a Várkapitányság, valamint az érintett szakmai szervezetek és érdekképviseletek is részt vesznek.

A testület végül az ellenzéki Varga Dániel előterjesztését szavazta meg, ami a kerületben élők védelme érdekében a turistabuszok több pontos korlátozását indítványozta. Felszólították a kerületi közterület-felügyeletet, hogy a jelenleginél szigorúbban lépjenek fel a Várba felvezető Hunyadi János úton szabálytalanul parkoló, motort járató buszokkal szemben, az esetlegesen megkopott forgalomtechnikai felfestéseket javítsák ki, valamint felkérték a polgármestert, hogy terjessze a Fővárosi Közgyűlés elé a Hunyadi úti 3,5 méteres magasságkorlátozás véglegesítésére vonatkozó javaslatot. A korlátozás alól külön engedéllyel felmentést kaphatnának például a szállodák – olvasható mások mellett.

A budavári polgármester jónak tartja Bécs és Barcelona gyakorlatát. Annak egyfajta honosított változata jó köztes megoldás lehet, eszerint a buszok ütemezetten, időben széthúzva, üresjárat nélkül jöhetnének fel a Várba. Ez időt adna a szakmának arra, hogy felkészüljön a teljes kitiltásra.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×