Infostart.hu
eur:
389.36
usd:
331.52
bux:
108783.37
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
A második világháborúban elsüllyedt hajó roncsa a Duna árterében a folyó alacsony vízállásakor Vámosszabadi határában 2022. augusztus 17-én.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Elsüllyedt német kísértetflottilla bukkant elő a kiszáradó Dunából

A Duna alacsonyra apadt szerbiai részén robbanóanyagokkal megrakott második világháborús hadihajók sokaságát hozta a felszínre az aszály.

Az idei masszív szárazság egyaránt sújtja Európa két nagy vízi szállítási útvonalát, a Rajnát és a Dunát. Az aszály kiszárította a Duna szerbiai szakaszát, így Európa második leghosszabb folyójának vízszintjét közel egy évszázada a legalacsonyabbra csökkentette.

Az eltűnt víz nyomán több mint húsz hajóroncs vált láthatóvá a szerbiai Prahovo kikötővárosban, ami riadalmat keltett a hajózási ágazatban, ugyanis a roncsok fel nem robbant lőszerrel vannak megrakva. A hajók a náci fekete-tengeri flotta részei voltak, amely 1944-ben próbált visszavonulni az előrenyomuló szovjetek elől, de több száz hajója odaveszett.

"A német flotilla nagy ökológiai katasztrófát hagyott maga után, amely minket, prahovóiakat fenyeget" – mondta a 74 éves Velimir Trajilovic, aki könyvet írt a német hajókról. A helyiek vélekedése szerint várhatóan még több ilyen relikvia fog előbukkanni. A szerbiai közlekedési miniszter pedig a helyi médiának azt mondta,

mintegy tízezer robbanószerkezet lehet a folyóban.

A víz visszahúzódása és a kilátszó hadihajók veszélyt jelentenek a helyi halászokra, beleértve a folyó túlpartján fekvő Romániában dolgozókat. Annak ellenére, hogy a hatóságok kotorni kezdték a folyó medrét, hogy nyitva tartsák a dunai hajózási útvonalakat, a roncsok egy része beszűkítette a hajózható szakaszt Prahovónál, ami 180 méterről mindössze száz méterre zsugorodott.

A második világháborús csatahajók egy része – amelyeknek még mindig megvannak a tornyaik, parancsnoki hídjaik, de árbócaik és testük már megrongálódott – szétszórva hevernek a folyómederben és a homokpadokon.

A szerb kormány márciusban pályázatot írt ki a hajók kiemelésére, valamint a lőszerek és robbanóanyagok eltávolítására. Becslések szerint a több mint húsz hajó eltávolítása 29 millió euróba kerülhet.

(A nyitóképen: a második világháborúban elsüllyedt hajó roncsa a Duna árterében a folyó alacsony vízállásakor Vámosszabadi határában 2022. augusztus 17-én.)

Címlapról ajánljuk
Ürge-Vorsatz Diána: a Golf-áramlat és az éghajlatváltozás térdre kényszerítheti Európát

Ürge-Vorsatz Diána: a Golf-áramlat és az éghajlatváltozás térdre kényszerítheti Európát

Lassul a Golf-áramlat. Ha leáll, az katasztrofális következményekkel jár Európa számára, térdre kényszeríti a kontinenst – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Ürge-Vorsatz Diána fizikus, klímakutató, a CEU professzora, az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének alelnöke. Vázolta azt is, hogy milyen időjárás lehet 2050-re Európában, milyen lesz egy átlagos nyári vagy téli nap és kiknek a halandósága fog megnövekedni.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Lefordultak az amerikai tőzsdék, esnek az egykori sztárpapírok

Lefordultak az amerikai tőzsdék, esnek az egykori sztárpapírok

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×