2024. április 20. szombat Tivadar
Nyitókép: NASA, ESA, and G. Bacon / Wikipedia

Elpárolgott fémekre bukkantak egy különleges alakú bolygó légkörében

Egy 850 fényévnyire lévő exobolygó forró légkörében elpárolgott fémek színes kavalkádját fedezték fel a Berni és a Genfi Egyetem bolygókutatói.

A Hajófara csillagképben lévő WASP-121b katalógusszámú exobolygót, vagyis Naprendszeren kívül lévő planétát öt éve fedezték fel. Olyan közel kering anyacsillagához, hogy csaknem szétszakítja annak gravitációs ereje, a bolygó alakja így ezért amerikaifoci-labdára hasonlít.

Ez a közelség ráadásul pokoli forróságot eredményez: 2500-3000 Celsius-fokos a hőmérséklete. Egy év mindössze két földi napnak megfelelő ideig tart a bolygón.

Magasan a WASP-121b légkörében a tudósok már tavaly felfedeztek gáz halmazállapotú vasat és magnéziumot, majd vanádiumot és krómot is. Legutóbb gáz halmazállapotú kalcium és nátrium jelenlétét mutatták ki a chilei La Sillában lévő 3,6 méteres teleszkóp HARPS-spektrográfja segítségével.

Eredményeikről az Astronomy & Astrophysics című tudományos lapban számoltak be a kutatók.

"Miután éveken át katalogizáltuk azt, hogy mi található odakint, már nemcsak méréseket végzünk, hanem kezdjük valóban megérteni, mit mutatnak a műszerek adatai" - idézte Jens Hoeijmakerst, a tanulmány vezető szerzőjét a Berni Egyetem közleménye.

A bolygókutatók remélik, hogy a nagyobb érzékenységű teleszkópok és spektrográfok segítségével a jövőben kisebb és hűvösebb kőzetbolygókat is felfedezhetnek. Céljuk, hogy az élet lehetőségére utaló víz, oxigén és metán jeleit is felfedezzék.

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.