2024. április 20. szombat Tivadar

Négyes csillagrendszer van kialakulóban a Perzeusz csillagképben

Négyes csillagrendszer kialakulását figyelte meg egy nemzetközi csillagászcsoport a Földtől 800 fényévnyire fekvő Perzeusz csillagképben.

A négyes csillagrendszer egy fejlődése kezdetén lévő fiatal csillagból és három, a gravitációs erők hatására sűrűsödő gáztömegből áll - írták a tudósok szerdán a Nature brit tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban.

Az asztrofizikusok számításai szerint mindegyik gáztömeg várhatóan 40 ezer év alatt alakul csillaggá. "Ez rendkívül gyors" - vélte Jaime Pineda, a tanulmány vezető szerzője, a németországi Garchingban - München közelében - működő Max Planck Földön kívüli Fizikai Intézet kutatója.

Az ilyen gáztömegből keletkező csillagok valószínűleg kicsik lesznek, feltételezések szerint a Nap tömegének mintegy tizedét teszik majd ki.

A csillagászok megfigyeléseik egy részét az egyesült államokbeli Új-Mexikóba telepített Very Large Array, a rádióhullámok frekvenciatartományában működő csillagászati interferométer segítségével végezték el.

A négyes csillagrendszer azonban instabilnak tűnik. A tudósok úgy vélik, hogy a két egymáshoz legközelebb álló csillag kettőscsillagot fog képezni. A két legtávolabbi csillag viszont mintegy félmillió év múlva katapultálhat a világűrbe.

A háromnál több csillagot magukba foglaló rendszerek instabilak, és gyakran változnak a gravitáció miatt - hangsúlyozta Jaime Pineda.

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.