Infostart.hu
eur:
388.65
usd:
330.01
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Daily heavy traffic on the half-covered western part of the eight lanes ring road of Paris, known as the boulevard peripherique, at the evening rush hour.
Nyitókép: olrat/Getty Images

Büntetést kaphat az az autós, aki egyedül utazik

Minden sofőr hozzon magával még két utast – új megoldással enyhítenék a dugókat Párizsban.

Párizs városvezetése kísérleti jelleggel külön „telekocsi sávot” jelölt ki a zsúfolt körgyűrűn (Périphérique), hogy csökkentse a forgalmi dugókat és a légszennyezést – írja a Guardian alapján a vezess.hu.

A kísérleti program során a külső sávot csúcsidőben kizárólag olyan járművek használhatják, amelyekben az autóvezetőn kívül legalább még két ember utazik. A szabály hétfőn lépett életbe: minden nap reggel 7 és 10.30 között, valamint délután 16 és 20 óra között a külső sávot kizárólag ezel a személygépkocsik, valamint a közösségi közlekedési eszközök, taxik, mentők, tűzoltók, rendőrök és mozgáskorlátozottak járművei használhatják.

A türelmi időszakban csak figyelmeztetést kapnak azok a sofőrök, akik nem tartják be a szabályokat, de május 1-jétől már büntetés is jár annak, aki jogtalanul használja a fent említett sávot. A szabályszegőkre 135 eurós büntetést szabhatnak ki (53 ezer forint).

A városvezetés ezen lépése a tavaly októberben bevezetett sebességcsökkentés folytatása. Akkor a Périphérique sebességhatárát 70 km/óráról 50-re csökkentették, amelynek köszönhetően csökkent a levegő szennyezettsége és kevesebb lett a baleset.

A Périphérique Európa legforgalmasabb városi autóútja, a külön sávnak az lenne a lényege, hogy rábírja az autósokat, hogy többen utazzanak egy járművel, így csökkenne a körgyűrű terhelése, minden tekintetben. Kezdetben valószínűsíthető, hogy még több torlódást fog okozni az új közlekedési rend, de hosszú távon orvosolhatja a vázolt problémát.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

2025-ben a technológia terén egyértelműen szinte minden a mesterséges intelligencia fejlődéséről szólt, a vezető AI-vállalatok pedig rendkívüli tempóban dobták idén piacra az újabbnál újabb megoldásaikat. Bár az év során sokan tartottak az "AI lufi" kidurranásától, a benchmarkok alapján az új modellek messze felülmúlták a tavalyiakat, bizonyos területeken pedig már meg is haladták az emberek képességeit. Az LLM-ek mérhető tudása azonban csak az egyik fontos tényező: az automatikus működés a másik elem, amelyről idén gyakran szó esett, különösen az általános mesterséges intelligencia (AGI) elérésével kapcsolatos várakozásokra utalva. A fejlődés ugyan egyértelműen látszik ezen a területen is, a vállalatvezetők és AI-kutatók igen megosztottak a kérdést illetően: egyesek szerint két évre, mások szerint egy évtizedre vagyunk a legokosabb emberek képességeit meghaladó, teljesen autonóm működésre képes AI-rendszerektől. Sőt, egyes vélekedések szerint addig még az AI-hoz való teljes tudományos megközelítésnek is változnia kellene.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 26. 12:33
×
×
×
×