eur:
389.25
usd:
361.43
bux:
68511.08
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett
Drunk asian young man drives a car with a bottle of beer with sunset background, Dangerous driving concept
Nyitókép: Getty Images/ Pakin Songmor

Az idős sofőrök után az unió célkeresztjében az ittas vezetők

Az Európai Bizottság szerint az ittas vezetés visszaszorítása érdekében további beavatkozásokra, újabb, és az eddigieknél hatékonyabb intézkedések meghozatalára van szükség.

Az Európai Bizottság legfrissebb adatokra épülő kommunikációja szerint a közúti halálozások mintegy 25 százaléka előzetes szeszesital-fogyasztásra vezethető vissza. Ezzel szemben mindössze egy százalékra tehető azoknak a járművezetőknek az aránya, akiknek a véralkohol-értéke a baleset bekövetkezése idején a 0,5 g/l-t eléri vagy meghaladja. Az arányok közötti jelentős különbség egyértelműen jelzi az ittas járművezetés rendkívüli biztonsági kockázatát – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az ittas vezetés problematikája nem új keletű, ennek megfelelően az ellene történő fellépés jegyében az elmúlt évtizedek során számos intézkedést hoztak az Európai Unióban, közösségi és nemzeti szinten egyaránt. Az ittas vezetés kiemelt veszélyességének felismerésével megnőtt az ittasság ellenőrzések száma, szigorodott a kapcsolódó szabályozási háttér, és jelentős fejlődés következett be az ellenőrzések során alkalmazott eszközök és módszerek terén is.

Mindezek ellenére a közúti járművet ittasan vezető személyek száma még mindig magas, melyet a statisztikai adatok is igazolnak. Ezért az EU szerint az ittas vezetés visszaszorítása érdekében további beavatkozásokra, újabb, és az eddigieknél hatékonyabb intézkedések meghozatalára van szükség. Az Európai Bizottság fontosnak tartja, hogy a jogszabály által engedélyezett véralkoholérték az általános járművezetői populációban 0,5 g/l vagy ennél alacsonyabb, a kezdő vezetők esetében pedig lehetőleg 0,0 g/l, vagy ezt kismértékben meghaladó legyen.

Ezenkívül további ajánlásokat is tett a testület:

  • véletlenszerű légvételi tesztek alkalmazása valamennyi járművezető esetében, nem csak az „ittasgyanús” járművezetők körében;
  • a lebukás, tettenérés esélyének növelése több véletlenszerű közúti légvételi teszt végrehajtásával (különösen olyan helyeken és időpontban, ahol és amikor az ittas vezetés nagyobb valószínűséggel előfordul);
  • alkoholszondás indításgátló (alcohol lock) felszerelése valamennyi, első alkalommal, de súlyosan ittas, továbbá visszaeső ittas járművezetők gépkocsijába, járművezetői továbbképzéssel kombinálva;
  • tudományos kutatásokon alapuló hatékonyabb közlekedésbiztonsági kampányok és oktatási programok végzése (minden korosztály számára).
  • az alkoholtartalmú italok elérhetőségének korlátozása, különösen a fiatal, kezdő járművezetők számára.

A járművezetők véralkohol-koncentrációjának (BAC) növekedésével a balesetek bekövetkezésének gyakorisága progresszív mértékben nő. A 0,8 g/l BAC értékkel rendelkező járművezetők átlagosan 2,7-szer gyakrabban érintettek közúti balesetben a józan állapotú sofőrökhöz képest, míg 1,5 g/l véralkohol-érték esetén ez a különbség már 22-szeresre nő. Az adatok azt mutatják, hogy 1,5 g/l BAC esetén a halálos kimenetelű balesetek okozásának kockázata átlagosan 200-szorosára nő a józan sofőrökhöz képest.

Az Európai Unió a közelmúltban szintén a balesetek számának csökkentése érdekében arról a javaslatról tárgyalt, hogy az idős sofőrök jogosítványhosszabbítását szigorúbb feltételekhez kössék, de az is napirenden volt, hogy az erősebb és nagyobb személyautók vezetéséhez külön kategóriát hozzanak létre a vezetői engedélyeknél.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×