eur:
410.24
usd:
389.03
bux:
78729.91
2024. november 20. szerda Jolán
Maroskece, 2023. március 3.Az észak-erdélyi A3-as autópálya épülő, Aranyosgyéres-Maroskece közötti szakasza Maroskece határában 2023. március 3-án.
Nyitókép: MTI/Kiss Gábor

Fontos erdélyi sztrádaszakaszt adnak át a forgalomnak

A Kolozsvár és Marosvásárhely közötti autópálya még hiányzó szakaszán indulhat meg a közlekedés.

Várhatóan jövő hét csütörtök estétől megindulhat a közlekedés az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti még hiányzó 16 kilométeres szakaszán. Sorin Grindeanu román szállításügyi miniszter közölte: a szerződésben eredetileg 2024 augusztusi átadási határidő szerepelt, tehát az építő csaknem 9 hónappal hamarabb befejezte a munkálatokat.

A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság tavaly ősszel kötötte meg a szerződést az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak konzorciumával az A3-as pálya Aranyosgyéres és Maroskece közötti 15,7 kilométeres szakaszának befejezéséről, amelyen – a szakasz megépítésére 2015-ben elsőként vállalkozó – román Straco Group a munkálatok mintegy 40 százalékát végezte csak el, majd pénzügyi gondjai miatt leállt az építkezéssel, ezért szerződésbontás történt.

A Strabag és a Geiger konzorciuma áfa nélkül 420 millió lejért (31,9 milliárd forint) vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, 18 hónap alatt pedig befejezi az építkezést.

A Brassó és a borsi magyar–román határátkelő között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére húsz éve írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután – az állami finanszírozás akadozása miatt – a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométernyi sztrádát épített meg 1,3 milliárd euróért, a felek tíz éve felbontották a szerződést.

Az A3-as sztrádából eddig 107 kilométer épült meg, ez jövő héttől 118 kilométerre bővülhet.

Az Aranyosgyéres és Maroskece közötti szakasz megnyitása nemcsak Marosvásárhely és Kolozsvár között teremt autópálya-összeköttetést, hanem 245 kilométerre növeli az ország leghosszabb összefüggő gyorsforgalmi útszakaszát. Marosvásárhelytől ugyanis a Torda és Szászsebes között megépült A10-esen és a román–magyar határ felé vezető A1-es pályán keresztül Holgyáig lehet majd sztrádán eljutni, ahol egy újabb 9 kilométeres pályaszakasz hiányzik ahhoz, hogy Erdély bekapcsolódjék Európa gyorsforgalmi úthálózatába.

Címlapról ajánljuk

Nemcsak a tőzsde sóhajt fel Donald Trump visszatérte után - szakértő

Az amerikai elnökválasztás kimenetelét a kötvénypiac és a fogadóirodák a közvélemény-kutatásoknál pontosabban jelezték előre, a választás másnapján mégis jelentős értékpapír-piaci mozgások történtek. A részvénypiac még most is "árazza" Donald Trump gazdaságpolitikáját - vélekedett az InfoRádióban Horváth Sebestyén, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.20. szerda, 18:00
Takács Ernő
az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke
Alábbhagyott a lendület az OTP-nél

Alábbhagyott a lendület az OTP-nél

Nagy esést láthattunk tegnap az európai tőzsdéken és Amerikában is bizonytalan volt a hangulat, miután a piaci szereplőket aggasztotta, hogy Oroszországban jóváhagyták a nukleáris elrettentésre vonatkozó változtatásokat. A konfliktus esetleges eszkalációja további heves mozgásokat okozhat akár ma is a piacon, elsősorban az itt látott folyamatok befolyásolhatják a hangulatot. Ázsiában bizonytalan mozgásokat láthattunk, Európában azonban jó hangulatban zajlik a kereskedés, a magyar tőzsde kiemelkedően teljesít, elsősorban az OTP emelkedésének köszönhetően.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×